Generali musí vyplatit klienty BG Travel v plné výši, tvrdí ministerstvo pro místní rozvoj

Pojišťovna Generali musí stovkám klientů zkrachovalé cestovní kanceláře BG Travel vyplatit peníze za neuskutečněné zájezdy, a to v plné výši. Tvrdí to ministerstvo pro místní rozvoj. Pojišťovna přitom odškodnění vyplatit odmítá, protože cestovní kancelář prý neměla pojistku v dostatečné výši.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Cestovní agentury a kanceláře (ilustrační foto).

Cestovní agentury a kanceláře (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Podle mluvčí ministerstva Jany Jabůrkové je ale takové jednání v rozporu se zákonem.

„Ministerstvo pro místní rozvoj se odkazuje na zákon, který upravuje podnikání v cestovním ruchu, a podle tohoto zákona pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši. To znamená, že my se domníváme, že pojišťovna musí odškodnit zákazníky cestovní kanceláře v plné výši,“ řekla Radiožurnálu.

Stejný názor má i Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Generali však argumentuje, že BG Travel byla pojištěna jen na 120 tisíc korun, což je méně, než pojišťovnu stálo zajištění návratu klientů z Bulharska.

„Pojišťovna Generali splnila všechny své povinnosti, které jí vyplývaly z pojistné smlouvy. Bez ohledu na výši pojistné částky zajistila návrat všech turistů zkrachovalé cestovní kanceláře. Náš postup byl v minulosti opakovaně šetřen Českou národní bankou, která neshledala pochybení. Ministerstvo pro místní rozvoj se ve svém vyjádření opírá o rozhodnutí Evropského soudního dvora, které se týká zcela jiného případu," tvrdí mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve večerních Ozvěnách dne diskutovali mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka a ředitel Odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký

„Současná legislativa bohužel umožňuje cestovním kancelářím sjednat takové pojištění, které nemusí na odškodnění všech klientů stačit,“ dodal. Podle pojišťoven je tak jedinou možností změna legislativy a jak cestovní kanceláře, tak ministerstvo na to prý dlouhodobě upozorňují.

„Už 13. října roku 2010 byly asociací pojišťoven zaslány na ministerstvo pro místní rozvoj a zástupce cestovních kanceláří pozměňovací návrhy, jejichž součástí bylo možné řešení nedostatečné výše pojistné částky, kterou si sjednává cestovní kancelář a nese za ni plnou odpovědnost. Stát se bohužel o zmíněnou problematiku začal zajímat až v okamžiku, kdy k ní došlo, byť jí mohl předejít, protože na ni byl upozorněn,“ zmínil Cívka.

„Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případu krachu cestovní kanceláře stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není. Vůbec poprvé v historii tak nastala situace, kdy limit pojistného plnění navržený a sjednaný cestovní kanceláří v duchu zákona na základě jejího podnikatelského plánu neumožní vyplatit poškozeným lidem žádnou finanční náhradu za neuskutečněné zájezdy,“ doplnil.

Pojišťovna musí klienty BG Travel odškodnit, míní asociace CK

Číst článek

S tím ale ředitel odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Aleš Hozdecký nesouhlasí. „Dvakrát v posledních 10 až 12 letech byla Česká republika podrobena takzvanému pre-infringementu v oblasti tohoto zákona, tedy souladu se směrnicí, která toto ošetřuje, a je třeba říci, že komise nikdy nezpochybnila českou úpravu a vždy shledala, že je naprosto v souladu s tou evropskou,“ popsal.

Podle zákona by měla pojišťovna vyplatit peníze klientům a pak požadovat náhradu škody od majitelů cestovky. „Pojišťovna není oprávněná odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojistného podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se škody na cestovní kanceláři,“ zdůraznil Hozdecký.

Dodal, že ministerstvo připouští a vnímá nestandardní postup majitelky cestovní kanceláře, ale první, kdo vyhodnocuje podnikatelský záměr cestovky, je vždy pojišťovna.

Simona Bartošová, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme