Švédsko nabízí státům v nouzi hasičská letadla. Naberou víc vody než vrtulník, potřebují ale prostor

Letadla, která mohou hasit požáry, musí být připravená vystartovat do tří hodin. Například švédské stroje, které země nabízí v rámci evropských mechanismů, ale potřebují alespoň kilometr a půl dlouhou vodní plochu, aby mohla nabírat vodu.

Tento článek je více než rok starý.

Hřensko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

hasičské letadlo zasahující v Turecku

hasičské letadlo zasahující v Turecku | Foto: Mehmet Emin Menguarslan | Zdroj: ČTK

Česko chce požár v Hřensku hasit mimo jiné i letecky. V úterý požádalo o mezinárodní pomoc, kterou zatím přislíbilo například Slovensko a Itálie, vrtulník z Polska už dorazil.

Jde o součást takzvaného Evropského mechanismus civilní ochrany, který se zaměřuje i na lesní požáry. Ještě před sezónou do něj nabídlo svá letadla a vrtulníky sedm zemí včetně Švédska.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si celý rozhovor Jakuba Luckého s Erikem Flinkem

Odlétáme tak rychle, jak je to jen možné. Když dostaneme požadavek od jiné země a my ho přijmeme a přijímající země přijme naši nabídku, máme tři hodiny na přípravu vybavení a povolání lidí,“ říká Erik Flink z operační sekce švédské agentury pro civilní ochranu, která v zemi zajišťuje i letecké hašení požárů. Případná pomoc se ale nedá využít všude.

Letadla, která máme ve Švédsku, potřebují asi 1700 metrů dlouhou vodní plochu, aby mohla nabrat vodu. Ta by měla být asi dva metry hluboká,“ doplňuje Flink. 

Situace je ale na každém místě odlišná. Zda je vodu možné nabrat, nakonec vždy rozhoduje pilot. Jasno by ovšem mělo být nejlépe ještě předtím, než nasedne do letadla.

Meznou se podařilo před ohněm zachránit, plameny zasáhly jen tři domy, popisuje reportér Smatana

Číst článek

Když nějaká země žádá o pomoc, například právě Švédsko, jednou z hlavních věcí, kterou je potřeba vyřešit, je, odkud se bude nabírat voda. Právě to musí upřesnit hostitelská země ještě před odletem. Pokud má být pomoc efektivní, musí být vhodná vodní plocha velmi blízko.

O letadla roste v Evropě zájem

Letadla, které používají švédské úřady, dokážou najednou svrhnout až tři tisíce litrů vody, což je třikrát více, než zvládá vrtulník s bambivakem.

„Letadla mohou být velmi užitečná na začátku požáru, kdy ještě nejsou hasiči efektivně rozmístění okolo celého požáru. Letadla mohou nést spoustu vody. A užitečná jsou i později, když je požár velký, protože pak je také potřeba velkého množství vody,“ vysvětluje Flink.

Dřív se dařilo požáry během jednoho dne lokalizovat, teď je druhý den horší, říká ředitel Českého Švýcarska

Číst článek

Každé letadlo doprovází trojice pilotů, kteří se střídají. Pomoc hradí z větší části samotní Švédové. Pokud Švédsko vyšle svá letadla na pomoc, pak země, která o pomoc požádala, zaplatí pouze čtvrtinu provozních nákladů. Přesná cena konkrétních zásahů se ale velmi liší.

O letadla, která mohou hasit požáry, v poslední době roste zájem zejména v Evropě. Firma De Havilland dokonce před několika dny obnovila výrobu strojů Canadair.

O letouny, které nabírají vodu za letu, projevila zájem skupina šesti evropských zemí včetně Francie nebo Španělska, které si objednali šestnáct hasicích strojů. Ty mají posílit dosavadní letecké hasiče.

Jakub Lucký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme