Hejtmani budou jednat s vládou o dotacích na regionální spoje

Krácení dotací na regionální železniční dopravu bude tématem dnešního jednání hejtmanů s vládou. Výši rozpočtu pro resort dopravy kraje považují za katastrofickou, a pokud slíbené peníze nedostanou, hodlají se o ně soudit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje a železniční trať

Koleje a železniční trať | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Ministerstvu dopravy má podle návrhu rozpočtu chybět v příštích třech letech 600 milionů korun na dofinancování regionálních spojů. Hejtmani ale říkají, že je povinností státu tyto ztráty dopravcům uhradit.

Ministr dopravy Pavel Dobeš chce jednat také o případném omezení provozu na některých tratích.

„Budeme se muset nějakým způsobem postavit k tomu, že ministerstvo financí škrtlo 600 milionů krajské přepravě a 200 milionů v podstatě dálkové přepravě, rychlíkové.“

Přehrát

00:00 / 00:00

V Ozvěnách dne mluvil na téma škrtů v regionální dopravě bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp

„To znamená, že aby bylo co nejmenší omezení na grafikonech ze strany krajů, které byly již odevzdány, tak musíme samozřejmě vybrat takové tratě, aby za prvé to ekonomicky bylo optimalizované a za druhé, aby tam bylo co nejméně navazujících ostatních spojů. Protože pak by to nedávalo smysl a vlaky by jezdily prázdné,“ uvedl před jednáním s hejtmany ministr dopravy.

Hejtmani považují krácení dotací za nepřijatelné a podle nedávného vyjádření předsedy Asociace krajů Michala Haška (ČSSD) jsou připraveni se o tyto peníze s vládou soudit.

Bývalý generální ředitel Českých drah (ČD) Emanuel Šíp si nemyslí, že by škrty v dotacích měly fatální dopad, problém vidí spíše v efektivnosti dopravy. "Dnešní dotace by byly udržitelné za předpokladu, že kraje budou schopny navázat železniční a autobusovou dopravu vzájemně, že vyřeší přímý spoj a také samozřejmě vyvinou tlak na to, aby se vrátila zpátky menší železniční vozidla, protože pak mohou po trati jezdit častěji a nevozit jen vzduch," podotkl.

ČD potřebují konkurenci

V roce 2009 se Fischerova úřednická vláda s hejtmany dohodla na stabilní podpoře regionální železnice. Memorandum bylo uzavřeno na dobu 10 let.

Emanuel Šíp s memorandem zásadně nesouhlasí.

"Memorandum bylo škodlivým krokem především proto, že u nás zakonzervovalo monopolní situaci, a v podstatě řeklo jasně: jediný, kdo bude investovat do železniční regionální dopravy, bude stát. Jak vidíte, stát na to momentálně tolik nemá," řekl Šíp v poledních Ozvěnách dne.

Podle něho dělají kraje dost pro to, aby zajistili dopravní obslužnost, ČD jsou ale pro ně příliš silný partner. Řešení vidí právě v konkurenci.

Některé tratě se ale pravděpodobně budou muset zrušit.

"Je celá spousta linek i tratí, kde bohužel z řady důvodů, a ne vždy jen objektivních, jedou vlakem dva, tři, čtyři cestující. Kraje si skutečně musí rozmyslet, co mají a nemají financovat, a já si myslím, že vzhledem k celkovému vývoji určitě dotace půjdou spíš dolů nebo budou stagnovat, než aby rostly," uvedl Šíp.

mta, Michal Schoffer, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme