Hejtmani žádají zavedení mýta na 'okreskách' a vážení kamionů

Hejtmani v pátek jednali o tom, jak ochránit malá města a vesnice před kamiony. Ve snaze vyhnout se placení mýtného totiž nákladní auta devastují silnice druhých a třetích tříd. Asociace krajů žádá vládu, aby zajistila důsledné vážení a kontrolu nákladních aut a navrhuje také zpoplatnění menších silnic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kamion na váze | Foto: Michal Trnka

Hlavní příčinou rozbitých silnic jsou podle hejtmanů právě přetížené kamiony. „V Pardubickém kraji je takto postiženo minimálně 250 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Ve spolupráci s ministerstvem dopravy jsme dělali rozsáhlý průzkum a tam se to jednoznačně prokázalo,“ uvádí hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.

Mýtné by mělo podle představ krajů nejen přinést další peníze na opravy silnic, ale také odradit řidiče od používání silnic nižších tříd. „Peníze mají mít dvojí účel, jednak preventivní, to znamená aby odradily řidiče zkracovat si cestu a pokud pojedou, tak je samozřejmě jednoznačné, že peníze budou použity na opravy a údržby silnic,“ upřesňuje Martínek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody pro zavedení mýta na silnicích nižších tříd a častější vážení kamionů vysvětlil v Ozvěnách dne hejtman Pardubického kraje Radko Martínek

Podle odborníků však není snadné na silnicích nižších tříd mýtné brány postavit a zřejmě by proto bylo nutné uvažovat o jiném než mikrovlnném systému. Nejčastěji se zmiňuje kombinace mýtných bran se satelitním systémem.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) ale tvrdí, že si vláda nemůže dovolit uvažovat o zavedení mýta na silnice nižších tříd dříve než v roce 2016, protože má uzavřenou smlouvu s firmou Kapsch.

„Není to o tom, jestli budeme, nebo nebudeme ochotni čekat. Devastace je strašlivá a každý rok se zvětšuje. Nedávný průzkum, kdy se vážila vozidla právě v Pardubickém kraji, dopadl zcela katastrofálně,“ říká pardubický hejtman.

Skoro 60 procent zadržených nákladních vozidel porušovalo pravidla a většina z nich také byla přetížena. V jednom případě dokonce nestačilo přeložit část nákladu na další vůz, ale musely přijet hned dva nákladní vozy.

Oprava silnice č.II-297 | Foto: Pavel Křivka

Pokud vláda nebude schopna zavést mýto i na menších silnicích, zvažují kraje žádat i o kompenzace škod. Požadují také častější vážení kamionů. Podle Martínka už příští rok Pardubický kraj nakoupí mobilní váhy, které poskytne policii, aby mohla nákladní auta vážit.

„Potom je taková drastická metoda omezit vjezdy vozidel značkami, k čemuž bychom chtěli přistoupit jenom v krajním případě,“ říká Radko Martínek. Pomoci by mohlo například častější využívání železniční dopravy, k ní však zatím chybí nutná návazná infrastruktura, například překladiště.

Veronika Sedláčková, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme