Helsinský výbor kritizuje na diskriminaci Romů
Český helsinský výbor upozorňuje na přetrvávající diskriminaci Romů v České republice. Říká to v poměrně rozsáhlé Zprávě o stavu lidských práv v České republice za rok 2001. K diskriminaci Romůprý dochází hlavně na úřadech. Podle neoficiálních údajů tak i kvůli tomu už přibližně 70 000 Romů žádá v různých zemích světa o politický azyl.
Důvodem je podle výboru to, že Romové necítí zájem většinové společnosti o zlepšení jejich situace. Každý Rom má přitom zkušenost s nevpuštěním do restaurace, většina romských dětí má problémy se začleněním do školy. Výbor to přičítá především nedokonalosti české státní správy, jejíž úředníci jsou nekvalifikovaní a podplatitelní. Zpráva dále upozorňuje na to, že v Česku klesá počet udělených azylů a trvá korupce v policii. Za alarmující pokládá i rodinné násilí na starých lidech a ženách.
Radiožurnálu to potvrdila místopředsedkyně Českého helsinského výboru Libuše Šilhánová. "Je tady nejenom ta xenofobie, kterou zaznamenáváme na mnoha místech, a pak je tady takzvaný institucionální rasismus, kdy třeba určitý úřad předpokládá, že tady v té oblasti stejně Romové nemohou uspět, tak se o to ani nebudeme snažit a nebudeme starat. Je potřeba vzdělávat ty pracovníky státní správy a jiné a jiné pracovníky, ale je strašně důležitá i ta sebereflexe Romů, aby oni nahlédli sami sebe a pojmenovali problémy, jaké jsou ve vztahu k majoritě i mezi nimi."
Podle jeho místopředsedkyně je stále co zlepšovat. Pokrok ale organizace zaznamenala v práci naší policie. "Zejména se to projevuje v boji proti organizovanému zločinu, tam je výrazné zlepšení. Vycházím i z mediálních zpráv a vycházím i z četných rozhovorů třeba s lidmi z inspekce Ministerstva vnitra, a dá se říct, že tuhle oblast dost podrobně monitorujeme."
Velký posun ale organizace zaznamenala ve vztahu k romské menšině, a to především v oblasti vzdělávání Romů. "Stát vyvíjí velké aktivity a i nevládní organizace dělají mnoho pro vzdělávání. Vzdělávají se pedagogičtí asistenti, různí pomocníci v těch oblastech sociálních, tak si myslím, že tady je velký pokrok. Samozřejmě ti, kteří se tím vzděláváním zabývají, tak pozorují ten zájem mnoha Romů o vzdělání. Na druhé straně ovšem třeba právě ti romští asistenti nám přinášejí takové velmi skeptické zprávy o tom, že některé rodiny pořád nevěnují tomu vzdělávání dětí dostatečnou pozornost."