Hlášení na vlakových nádražích jsou úspornější. Cestující to oceňují

Kdo se po delší době ocitl na některém z větších železničních nádraží, určitě si všiml jedné věci: většího ticha. Od 9. prosince totiž začala platit zpřísněná pravidla pro používání staničního rozhlasu. V hlášení o spojích by měly zaznít jen základní informace, aby cestující nebyli téměř nekončícím zvukem zahlceni a dozvěděli se pouze to nezbytné.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hlavní nádraží Brno

Hlavní nádraží Brno | Foto: Tomáš Adamec

Čekat na vlak delší dobu na některém z větších nádraží znamenalo ještě donedávna docela velký nápor na uši. Hlášení střídalo hlášení a cestující byli z téměř nepřetržité zvukové kulisy natolik otupělí, že smysl už stejně často vůbec nevnímali.

„Dřív byli cestující zvyklí právě na hlášení, kdy se informovalo o kompletních informacích ve vlaku: o tom, jak jsou řazeny vozy, kde je jaký oddíl a podobně. Na těch frekventovanějších stanicích, jako je třeba brněnské hlavní nádraží, kde vám prostě projíždí obrovské množství vlaků, se tyto informace mísily, pak byly i nesrozumitelné,“ přiznává mluvčí Českých drah pro oblast Morava Kateřina Šubová.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tom, jak se změnilo hlášení na vlakových nádražích, informoval Ivan Holas

O tom všem se diskutovalo už poměrně dlouho, přesto rozhodující zlom zřejmě způsobilo až rozhodnutí Správy železniční dopravní cesty, že za příliš detailní informace například o řazení soupravy a podobně budou dopravci muset zaplatit zvlášť.

Podle názoru cestujících zeštíhlení hlášením rozhodně prospělo. Pozitivně to hodnotí i sami cestující. Oceňují dobrou srozumitelnost a přiměřené množství informace.

Snad definitivně už je odzvoněno hlavně téměř nekonečnému seznamu stanic, přes které vlak jel. Smysl takového hlášení chápal zejména u těch, které v dané stanici končily, opravdu málokdo. Ovšem i výčet stanic, kudy vlak pojede, se výrazně zkrátil.

„Ta informace, speciálně ve vlacích, kde je i nějaký audiovizuální systém, tak tu informaci dostávají,“ dodává za České dráhy Kateřina Šubová a pokračuje:

Nová odbavovací hala vlakového nádraží v Ústí nad Labem | Foto: Gabriela Hauptvogelová

„Myslím si, že je to spíš přidaná hodnota, která se dá řešit i přímou konzultací nebo dotazem ve vlaku. A co se týče nástupiště, tak tam je to ošetřeno i na pragotronech a na oznámení na stanicích.“

I dopravci a správce kolejí dnes zkrátka počítají s tím, že staniční rozhlas není jediným zdrojem informací.

Například Správa železniční dopravní cesty už nějakou dobu na svém webu ukazuje aktuální stav elektronických odjezdových tabulí ze všech nádraží. Přečíst si je lze třeba na mobilu či tabletu.

Ivan Holas, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme