Hlasy pro Schwarzenberga shání dobrovolníci i po telefonu, jeho tým zřídil call centrum
Prezidentská kampaň vstupuje do závěrečného finále a už jen desítky hodin mají volební štáby obou kandidátů na to, aby přesvědčili nerozhodnuté voliče o kvalitách svého kandidáta. Sázejí přitom na přímé oslovování voličů, hlavně na Moravě. Karel Schwarzenberg a jeho volební tým zřídili call centrum, odkud známé osobnosti a dobrovolníci volají na všechny strany.
V překližkových kójích namontovaných na třech dlouhých stolech sedí u počítačů se sluchátky s mikrofonem na uších necelé dvě desítky dobrovolníků. Jednou z nich je i paní Mery Jirovcová. Slouží první den a už má za sebou zhruba dvacítku telefonátů.
„Spíš psychicky je to namáhavé. Protože třeba teď jsem měla asi 10 minut paní z Ostravy, která mi řekla co ji všechno bolí, jakou bude dělat zelňačku, že přišla z venku, že teďka neví, kde má brýle, že bude volit Karla Schwarzenberga a já jsem to nemohla přerušit,“ popisuje paní Jirovcová.
Karel Schwarzenberg a jeho volební tým zřídili callcentrum. Podrobnosti zjišťovala redaktorka Věra Masopustová
Dobrovolníci mají za sebou školení, ve kterém se jim kladlo na srdce, že nesmí nikoho přesvědčovat ani na něj tlačit. Jen poskytnou informace o kampani, předvolebních debatách a podobně. Připravení jsou i na odmítavé nebo naštvané reakce volaných. Těch je prý ale zatím jen kolem pěti procent.
Dobrovolníci mají v počítači databázi zhruba dvou tisíc telefonních čísel. Část z nich, jak potvrdil Ondřej Vichnar z volebního týmu Karla Schwarcenberga, je koupená od specializované společnosti. Zbytek poskytli lidé sami.
„Jsou to i čísla lidí, kteří nám při některých akcích našeho týmu zanechávali kontakt, že by je zajímali podrobnější informace o našem štábu, o panu Schwarzenbergovi a tak dále. Čili my jim v tomto vycházíme vstříc,“ přibližuje.
Nabídka služeb nebo zboží po telefonu není u lidí v Česku příliš oblíbená. Ve světě je ale podle Ondřeje Vichnara tento způsob předvolební kampaně běžný.
Zemanův štáb oslovuje voliče i v ulicích. Snaží se získat mladé lidi
Číst článek
„Je to taková doplňková záležitost zejména pro ty regiony, kam se nedostali dobrovolníci v tak velké míře. To znamená, že je to taková doplňková záležitost, která je třeba ve Spojených státech naprosto běžnou kampaní,“ vysvětluje.
Co je běžné pro tým Karla Schwarzenberga, je vyloučené pro jejich kolegy z tábora soupeře. Hana Burianová - mluvčí volebního týmu Miloše Zemana - tento způsob kampaně na podporu jejich kandidáta vyloučila.
„Obvolávání jednotlivých lidí nám přijde jako neskutečný zásah do soukromí každého občana,“ říká.