Mišák, Slepičák, Guči a Maťo. Přečtěte si, jak fungovala skupina kolem radního Hlubučka

  • Oslovovali se přezdívkami, dosazovali lidi do vedení pražského dopravního podniku a říkali si o milionové úplatky. Tak podle detektivů fungovala organizovaná skupina, kvůli níž ve středu zasahovali policisté mimo jiné na pražském magistrátu.
  • Radiožurnál získal zásadní policejní dokumenty, které fungování skupiny popisují.
  • V čele skupiny stál podle kriminalistů zlínský podnikatel Michal Redl. Zásadní roli měl hrát i již bývalý náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN).

Tento článek je více než rok starý.

Exkluzivně Praha (Aktualizováno: 17:08 16. 6. 2022) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Magistrát hlavního města Prahy

Magistrát hlavního města Prahy | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Podnikatelé Michal Redl a Pavel Kos a dnes již bývalý náměstek pražského primátora Petr Hlubuček. To jsou podle policejních dokumentů zakladatelé údajné organizované skupiny, kvůli níž ve středu zasahovali policisté na pražském magistrátu. Navzájem se podle detektivů oslovovali Mišák (Redl), Kosák (Kos) a Slepičák (Hlubuček).

Ve STAN zaznívá volání po mimořádném sněmu. Opoziční ANO a SPD vyzvaly Rakušana k rezignaci

Číst článek

Skupina v posledních zhruba dvou letech postupně dosazovala své lidi na zásadní pozice ve vedení pražského dopravního podniku. Následně dle policejních zjištění ovlivňovali průběh některých veřejných zakázek.

„Založili organizovanou zločineckou skupinu zaměřenou na trestnou činnost spočívající v dlouhodobém neoprávněném získávání peněžních prostředků od subjektů dodávajících DPP coby veřejnému zadavateli dodávky, služby a stavební práce, jejímž faktickým vedoucím se stal Michal Redl,“ stojí v dokumentech.

Filozofie Redla a spol. je, jak poznamenávají kriminalisté, velmi dobře shrnutá ve výroku jednoho ze členů, obviněného podnikatele Pavla Dovhomilji (označovaného jako Guči): „My nekecáme do toho, co se bude dělat, ale hlídáme si, kdo to bude dělat.“

Dosadit lidi a hlídat zakázky

Jak zmiňují policisté, hlavou celé organizace byl Redl. Zlínský podnikatel, který v minulosti spolupracoval s Radovanem Krejčířem. Kvůli pojistnému podvodu jej již dříve stíhala policie, ale státní zástupkyně následně stíhání přerušila a to kvůli Redlově údajné duševní nemoci. Ta se u něj projevila až po zahájení stíhání.

Kdo jsou členové údajné organizované skupiny kolem Pražského dopravního podniku?

  • Michal Redl – zlínský podnikatel, který v minulosti spolupracoval s Radovanem Krejčířem. Kvůli pojistnému podvodu jej již dříve stíhala policie, ale státní zástupkyně následně stíhání přerušila a to kvůli Redlově údajné duševní nemoci. Ta se u něj projevila až po zahájení stíhání. Podle policejních dokumentů byl hlavou celé skupiny.
  • Petr Hlubuček – politik z hnutí STAN. Exnáměstek pražského primátora Zdeňka Hřiba. Kriminalisté mu dávají za vinu účast na organizované skupině a přijetí úplatku. Jeho úkolem bylo podle kriminalistů protlačit do dopravního podniku lidi, kteří budou skupině umožňovat manipulace se zakázkami.
  • Pavel Kos – podnikatel a Redlův blízký spolupracovník. Jak připomínají kriminalisté, letos v březnu jej soud pravomocně odsoudil za krácení daní na pět let, kdy jako spolupachatel v řetězci firem způsobil státu škodu ve výši 135 milionů korun. Detektivové ho viní z účasti na organizované zločinecké skupině.
  • Pavel Dovhomilja – podnikatel v IT. Obviněný je z účasti na organizované zločinecké skupině, přijetí úplatku, a legalizace výnosů z trestné činnosti. Není zatím obviněn, v době policejního zátahu pobýval v Chorvatsku.
  • Zakaría Nemrah - podnikatel, kterého do skupiny přivedl Michal Redl jakožto člověka, které se dlouhodobě pohybuje ve stavebnictví. Podle policie se podílel na rozdělování peněz z úplatků.
  • Matej Augustín - manažer původem ze Slovenska. Člen představenstva dopravního podniku a ekonomický šéf. Redlova skupina ho podle kriminalistů cíleně dosadila do vedení městské společnosti, aby tam manipuloval se zakázkami a zajišťoval úplatky. O peníze se s ním pak dělili. Policisté zatím Augustína stejně jako Dovhomilju neobvinili, protože pobývá na Slovensku.
  • Luděk Šteffel - vedoucí Jednotky informačních technologií dopravního podniku. Policie tvrdí, že spolu o dalšími obviněnými zasahoval do konkrétních zakázek, tak aby z nich měla skupina peníze.
  • Dalibor Kučera - vedoucí právního odboru dopravního podniku. Podle detektivů se s dalšími obviněnými snažil změnit systém vymáhání dluhů za nezaplacené pokuty. Exekutoři, kteří by se k vymáhání peněz dostali, měli za odměnu odvádět část peněz Redlově skupině.
  • Martin Vejsada - vedoucí odboru Technické správy objektů dopravního podniku. Ostatním ve skupině podle policejních dokumentů hlásil, jaké budou zakázky. Slíbil také připravit smlouvu pro externí firmu na služby, které by zvládl Dopravní podnik zajistit sám.
  • Ivo Pitrman - osobní řidič Michala Redla. Měl mimo jiné za úkol celou skupinu chránit. Podle policie zajišťoval prohlídky aut a bytů, zda v nich nejsou odposlechy. Peníze z úplatků chodil do bank vyměňovat na eura.
  • Maroš Jančovič - podnikatel v oblasti IT, dodavatel Dopravního podniku. Podle detektivů mu Redlova skupina dala na výběr: buď bude posílat úplatky, nebo o zakázky přijde. Jančovič nakonec peníze poslal.
  • Petr Adam - po předchozí domluvě s dalším obviněným Jindřichem Špringlem nabídl úplatek 500 tisíc korun členovi dozorčí rady Dopravního podniku Michalu Zdeňkovi za to, že se přestane kriticky zajímat o některé zakázky týkající se pražského metra. Konkrétně se mělo jednat o kamerové systémy a radiostanice. Zdeněk ale policii pokus o úplatek oznámil a pak s ní spolupracoval.
  • Jindřich Špringl - podnikatel. Petr Adam po dohodě se Špringlem nabídl úplatek 500 tisíc korun členovi dozorčí rady Dopravního podniku Michalu Zdeňkovi za to, že se přestane kriticky zajímat o některé zakázky týkající se pražského metra. Zdeněk policii pokus o úplatek oznámil a pak s ní spolupracoval.

Kriminalisté vyšetřující současné Redlovy aktivity jsou k ní skeptičtí. Argumentují mimo jiné tím, jak aktivně Redl vystupoval, účastnil se přepočítávání vydělaných peněz a absolvoval celé řady schůzek s „manažery, podnikateli i politiky“.

Redlovým blízkým spolupracovníkem byl v rámci celé skupiny podnikatel Pavel Kos. Jak připomínají kriminalisté, letos v březnu jej soud pravomocně odsoudil za krácení daní na pět let, kdy jako spolupachatel v řetězci firem způsobil státu škodu ve výši 135 milionů korun.

Třetí důležitou postavou byl pak exradní Hlubuček. „Stěžejní a naprosto nezastupitelnou osobou pro prosazování zájmů organizované zločinecké skupiny vedené Michalem Redlem sehrál s využitím svých funkcí v Radě hlavního města Prahy a dozorčí radě dopravního podniku, a svého politického vlivu Petr Hlubuček,“ píší přímo kriminalisté.

Byl to totiž právě Hlubuček, který měl díky svému politickému postavení dostat ty správné lidi do dopravního podniku. A to se mu i podařilo. Skupině primárně šlo o pozici člena představenstva a ekonomického ředitele. Na tu se podařilo prosadit i přes nesouhlas radního pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) slovenského manažera Mateje Augustína (označovaného jako Maťo) - i toho policie obvinila. Scheinherr totiž nakonec pro Augustína hlasoval - celkem dostal 8 hlasů z 15 a prošel tak velmi těsně.

Hlubuček se zatím ke konkrétním obviněním veřejně nevyjádřil. Prostřednictvím svého advokáta Lukáše Trojana pouze požádal o dodržování presumpce neviny.

„Bohužel v současné době není možné publikovat detaily z usnesení o zahájení trestního stíhání. Takový postup by mohl mařit probíhající trestní řízení. Jsem však klientem zmocněn uvést, že popis jednání klienta obsažený v usneseni o zahájení trestního stíhání se skutečně diametrálně liší od toho, jak je klient a jeho role v kauze DP, na základě informací uniklých od médií, veřejně prezentována. Lze tedy jen apelovat, aby i v případě Ing. Hlubučka jako osoby veřejného zájmu byl respektován princip presumpce neviny,“ uvedl Hlubučkův obhájce Trojan.

Své lidi nakonec skupina dosadila ještě na další místa. Vedoucím Jednotky informačních technologií v dopravním podniku se stal Luděk Šteffel - i ten je nyní v případu obviněný. Policie tvrdí, že spolu s dalšími obviněnými zasahoval do konkrétních zakázek, například souvisejících s provozem tramvají, tak aby z nich měla skupina provize.

Místo vedoucího právního oddělení zase obsadil Dalibor Kučera. Jeho úkolem bylo podle kriminalistů do budoucna změnit systém vymáhání pohledávek za nezaplacené pokuty. Dopravní podnik by měl smlouvy s několika exekutory, kteří by na oplátku za to posílali peníze Redlově skupině.

Posledním z obviněných členů skupiny je vedoucí odboru Technické správy objektů dopravního podniku Martin Vejsada. „Augustín, Šteffel, Vejsada a Kučera vykonávali své funkce nikoliv podle svého nejlepšího vědomí a svědomí v souladu s povinnostmi, jež jsou jim uloženy zákonem,“ poznamenávají detektivové.

Konspirační byty

Detektivové mimo jiné zmiňují, že celá skupina si počínala opatrně. Ke schůzkám používali postupně dva byty v Praze. Na komunikaci si pořídili šifrované mobily, v konspiračních bytech úmyslně pouštěli nahlas televizi a nevyslovovali jména firem. Na bezpečnost dohlížel Redlův řidič Ivo Pitrman, který zařizoval prohlídky bytů i aut kvůli možným odposlechům.

U aut si členové dávali pozor i na to, kdo za nimi jezdí a zda je někdo nesleduje. Přinejmenším v jednom případě si pak nechali i jeden podezřelý vůz prolustrovat u policie. Pomohl jim s tím Karím Nemrah z pražské hospodářské kriminálky - bratr jednoho z obviněných Zakaríi Nemraha. Zjistili, že auto patřilo ministerstvu vnitra.

Zastavil se i Redl

Pokračování kauzy kolem Hlubučka: všechny zakázky pražského dopravního podniku čeká audit

Číst článek

Redl udržoval historicky vztahy s politiky hnutí STAN a to nejen s Hlubučkem. Radiožurnál v minulosti upozornil na jeho blízký vztah s europoslancem Stanislavem Polčákem. Detektivové teď navíc zaznamenali, že s Redlem byl opakovaně v kontaktu i ministr školství Petr Gazdík.

Potkali se třeba v roce 2016 na lyžích v Rakousku, kde byl Gazdík se svou rodinou a s Polčákem na dovolené. „Když jsem jezdil s panem Polčákem na lyže, tak jsem viděl, že se tam zastavil i pan Redl,“ uvedl Gazdík pro Radiožurnál. „Tehdy jsem ho ani pořádně neznal,“ dodal. Připustil, že tehdy byl v Alpách i podnikatel Kos.

Policisté zaznamenali několik telefonních hovorů mezi Gazdíkem a Redlem v průběhu loňského roku. Oba navíc měli podle policie použít mobil s kryptografickou ochranou. Jeden telefonát se týkal mediálního obrazu hnutí STAN a v dalším si Redl domlouval návštěvu u Gazdíka v Suché Lozi. „On se zastavil s kolegou Hlubučkem. Kolega Hlubuček chtěl vidět systém ekologické stability obce, který jsem budoval roky, tak jsem jim to ukázal,“ tvrdí ministr školství. „Pan Redl přijel s kolegou, tak ho nebudu vyhánět. Ukazoval jsem mu větrolamy a podobné věci,“ řekl Gazdík. Popřel, že by Redl měl vliv na chod hnutí STAN.

Dozimetr

V rámci takzvané akce Dozimetr zasahovali kriminalisté od středečního rána asi na 40 místech v Praze, mimo jiné na magistrátu, v budovách dopravního podniku i Všeobecné zdravotní pojišťovny. Prováděli také prohlídky Hlubučkovy kanceláře a domu v pražských Lysolajích, kde je řadu let starostou.

Hlubuček opouští další funkce. Rezignuje na post náměstka primátora i pražského radního

Číst článek

Žalobce Adam Borgula poté na webových stránkách Vrchního státního zastupitelství v Praze oznámil, že trestní stíhání se týká 11 osob a souvisí s hospodařením Dopravního podniku hlavního města Prahy. Další informace neuvedl.

Hnutí STAN ve středu večer pozastavilo Hlubučkovi členství. Vedení hnutí ve středu večer také vyzvalo, aby odstoupil z funkce náměstka primátora i dalších pozic, v nichž reprezentuje hnutí STAN. To Hlubuček ve čtvrtek ráno udělal – rezignoval na funkci radního i na členství v radě Pražského dopravního podniku.

Ten je největší městskou firmou, která provozuje metro, tramvaje, autobusy nebo lanovku. Zaměstnává zhruba 11 tisíc lidí. Město financuje fungování podniku prostřednictvím tzv. kompenzací. Loni na ně hlavní město dalo přes 15 miliard a v letošním roce je v rozpočtu vyčleněno zhruba 16,8 miliardy.

Martin Štorkán, Jakub Mikel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme