HN: Ministerstva chystají elektronický registr přestupků

Drobní zloději budou mít zřejmě těžší život. Úřady totiž chystají elektronický registr přestupků. Ministerstva vnitra a spravedlnosti podle Hospodářských novin připravují centrální rejstřík, kde by se zaznamenávaly drobné krádeže, podvody nebo vyhrožování násilím. Pro policisty pak by bylo snadné odhalit recidivistu. Dnes totiž nelze zjistit, co všechno už má přistižený na svědomí a jeho dopadení většinou končí jen pokutou nebo domluvou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk | Foto: Marián Vojtek

Zatím existují dva názory na to, jak recidivisty postihovat, pokračují Hospodářské noviny: prvním z nich je zpřísnění zákona ve smyslu "dvakrát a dost" - dva stejné přestupky by se tedy staly automaticky trestným činem a případy by se dostaly před soud. Tresty by pak mohly být vyšší než při přestupkovém řízení.

Ve hře je ještě druhá možnost, podle níž by pachatel stejného přestupku dostal pokaždé vyšší trest. Tato verze je podle listu je pravděpodobnější. Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil se obává, že systém "dvakrát a dost" by zahltil už tak přetížené soudy.

O bezmoci úřadů, tentokrát v případě bodového systému, píšou i Lidové noviny. Lidé, kteří využívají firemní auta, totiž našli způsob, jak body obejít. Taková firma má totiž několik společníků a desítky či dokonce stovky zaměstnanců. Když majitel překročí rychlost, policisté mají k dispozici fotografii auta. Nemůžou ale prokázat, kdo ho řídil. Předvolaný řidič pak řekne, že nebude vypovídat, protože za volantem seděla osoba blízká. To je například právě společník.

V zákoně chybí povinnost oznámit, kdo firemní vozidlo řídil. To bývá sice zdokumentováno v knize jízd, tu ale úřady podle právníků požadovat nemohou. Například v Německu je to jinak. Pokud tam řidič policii neřekne, kdo seděl při přestupku za volantem, musí si povinně vést knihu jízd. I když je jen soukromá osoba, dodávají Lidové noviny.

Z trhu letos zmizí řada tradičních českých značek, které dlouho vzdorovaly zahraniční konkurenci, informuje o tom deník Právo. Češi se budou muset rozloučit s Živnostenskou bankou, autobusy značky Karosa nebo motocykly Jawa. Vlastníkem firmy Karosa je Italská společnost Iveco Czech Republic Vysoké Mýto, která letos ukončila výrobu autobusů pod známou značkou a nahradila je jinými modely s jinými názvy.

Živnostenská banka zase zmizí z trhu kvůli fúzi jejího vlastníka, italské společnosti Unicredit, s HVB Bank. Kvůli zachování názvu Živnostenské banky, která vznikla v roce 1868, protestoval například italský Spolek krajanů a přátel České republiky nebo firemní odboráři - marně. Nizozemský pivovar Heineken, který koupil pivovar Krušovice, naopak zřejmě hodlá značku zachovat. Právo doplňuje, že jiným tradičním českým firmám, jako jsou např. Kofola, Tatra, Zetor či Avia se na druhou stranu nebývale daří.

Volba českého prezidenta, kterému začátkem příštího roku vyprší mandát, se podle Mladé fronty Dnes může stát i hlasováním o umístění amerického radaru v Česku. Nový prezident bude mít podle listu v rukou osud plánu Američanů vybudovat u nás radarovou základnu. Kdyby se hlavou státu stal bývalý ministr zahraničí Jiří Dienstbier, o němž uvažuje ČSSD, zřejmě by radar "potopil".

Ústavní expert Jiří Hřebejk Mladé frontě Dnes potvrdil, že aby mezinárodní smlouva o radaru byla platná, musí ji podepsat prezident. Pokud tedy vláda Mirka Topolánka jednání s Američany neurychlí, přenese se otázka radaru v Brdech do funkčního období nového prezidenta. Pokud se jím stane opět Václav Klaus, může být předseda vlády klidný, Klaus totiž nejspíše radar podpoří.

Julie Rákosová, Marián Vojtek, Barbora Kučerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme