Hollan: Podpořením odsunu brněnského nádraží poruší ANO koaliční smlouvu

Žít Brno považuje vyjádření hnutí ANO o podpoře výstavby hlavního nádraží v Brně v odsunuté poloze u řeky za porušení koaliční smlouvy, řekl v pondělí primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno). Bude chtít situaci řešit s primátorem Petrem Vokřálem (ANO). Pokud se za stanovisko o odsunu postaví, může to vyvolat dohodovací řízení, zda může koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09 pokračovat.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Matěj Hollan, náměstek brněnského primátora za hnutí Žít Brno. | Zdroj: Fotobanka Profimedia

V Brně se rozhoduje, zda bude nádraží v centru pod Petrovem asi 150 metrů od toho současného, nebo se asi o kilometr odsune k řece. Jihomoravské ANO v pondělí oznámilo, že podporuje druhou variantu.

Podle Hollana je oznámení ANO o podpoře jedné z variant popřením veškerých dohod v koalici, která ohledně nádraží měla postupovat společně a teprve poté vydat společné rozhodnutí. "Půjdeme se zeptat primátora Vokřála, zda se s tímto usnesením ztotožňuje. Pokud se postaví za rozhodnutí jejich krajského předsednictva, budeme to řešit na úrovni koalice," uvedl Hollan, který by v takovém případě chtěl vyvolat dohodovací řízení o tom, zda má koalice dál smysl. Pokud podle něj bude Vokřál proti krajskému usnesení, bude to v souladu s koaliční smlouvou. Vyjádření primátora se ČTK snaží získat.

Moravská metropole metro nepostaví. Železnice v Brně jen zajede pod zem, vysvětluje Hollan

Číst článek

Primátorův náměstek Martin Ander (SZ) se stejně jako Hollan bude ptát kolegů z hnutí ANO, jak si jejich krok mají Zelení vysvětlit. "Dva týdny vedeme debatu, jak budeme zastupitele s věcí seznamovat, a najednou se dozvíme, že hnutí ANO se k tomu nějak postavilo. Je to neseriózní přístup a nevím, jak si představují, že bude naplněna litera koaliční smlouvy," řekl Ander.

Centrum, nebo odsun?

Koaliční partneři v Brně nemají o poloze nádraží jasno. ANO se vyjádřilo pro odsun, Zelení dlouhodobě prosazují nádraží v centru. Hollan uvedl, že pro cestující je sice lepší centrální poloha, ale hnutí Žít Brno se chce přiklonit k jedné z variant až po posouzení pozitiv a negativ obou z nich. Jasno nemají lidovci ani TOP 09, kteří nejprve chtějí vyhodnotit závěry studie proveditelnosti.

"Nepreferujeme žádnou variantu. Chceme si vyhodnotit pozitiva i negativa obou variant," uvedl primátorův náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). Podobně to má TOP 09. "Nezáleží na tom, kde nádraží bude, ale hlavně aby konečně bylo a v co nejkratší době," doplnil primátorův náměstek Jaroslav Kacer (TOP 09).

Brno plánuje metro. Jezdilo by každých pět minut a zastavovalo v patnácti stanicích

Číst článek

Studie proveditelnosti, kterou zpracovala Správa železniční dopravní cesty, uvedla, že jsou možné obě varianty a nádraží může stát v centru i v odsunuté poloze. V obou případech to vyjde na desítky miliard korun. Nádraží v odsunuté poloze by se podle studie mohlo začít stavět v roce 2020 a v centru v roce 2026. Současné nádraží kapacitně nestačí.

Pro odsunutou polohu jsou opoziční ČSSD, ODS i KSČM. Jejich zástupci ČTK shodně řekli, že odsunutá poloha je výhodnější, časově kratší i lacinější. Komunisté upozorňují na to, že pozdější zahájení výstavby je ohrožením možnosti čerpání evropských dotací na stavbu nádraží.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme