Hrazení ztrát Českých drah je neprůhledné
Hrazení ztrát osobní dopravy Českých drah ze státního rozpočtu je neprůhledné. S tímto závěrem zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu souhlasí vláda Mirka Topolánka. Ztráty drah se podle NKÚ dají těžko ověřit a ministerstvo dopravy dostatečně nekontroluje nakládání s dotacemi na veřejnou dopravu.
I když resort dopravy a České dráhy se zprávou nesouhlasí, odsouhlasila vláda podle šéfa ministerstva životního prostředí Petra Kalaše, aby úřad vedený Alešem Řebíčkem provedl nápravu. Podobně se mají zachovat i ostatní ministerstva, kterých se nálezy NKÚ týkají.
"Příslušná ministerstva přijala návrhy NKÚ a po odsouhlasení byla přijata opatření, která vedou k nápravě těch zjištění, která Nejvyšší kontrolní úřad zjistil," řekl Kalaš.
České dráhy se podezření brání. Mluvčí podniku Aleš Ondrůj vysvětluje, při prokazování ztráty z osobní dopravy postupují České dráhy v souladu s platnými vyhláškami.
"Ty právě vycházejí ze způsobu odbavení cestujících. České dráhy prodávají jízdenky nikoliv na konkrétní spoje, ale na danou trasu. Samozřejmě v celé věci postupujeme společně s ministerstvem dopravy a také s krajskými úřady, které obědvávají regionální dopravu, a snažíme se, aby prokazování té ztráty bylo v rámci možností doplněno o další nástroje, jako je sčítání frekvence cestujících, jako je elektronické sledování jízdenek a celá řada dalších nástrojů, které pak to sledování ztráty upřesňují," dodal Ondrůj.