Hromadná doprava funguje nejlépe na Moravě a ve Slezsku

Chcete se stěhovat na venkov a přemýšlíte, jak se přitom neodříznout od okolního dění? Pokud bydlíte na Moravě a ve Slezsku, tento problém téměř nemusíte řešit. Podle nejnovějšího průzkumu organizace Centrum dopravního výzkumu tam totiž hromadná doprava funguje nejlépe.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autobusová zastávka. Ilustrační foto | Foto: Tomáš Adamec

Naopak dojíždět do větších měst a obcí třeba z prostoru mezi Plzní a Karlovými Vary, z Šumavy nebo obecně ze všech sídel, která leží na hranicích mezi kraji, může být problém.

Přehrát

00:00 / 00:00

Aktuální průzkum o hromadné dopravě sledoval reportér Petr Sehnoutka.

„Nejhorší nám vyšly periferie, hlavně pohraniční oblasti, Šumava, Český les, potom českomoravské pomezí, ale také Středočeský kraj, kde dopravní obslužnost už není tak kvalitní jako v zázemí Prahy,“ upřesňuje Danuše Strnadová z Centra dopravního výzkumu.

Hlavním důvodem, proč z tohoto průzkumu nejlépe vyšla Morava a Slezsko je fakt, že tu je hustější osídlení. Zatímco třeba na Vysočině je průměr 732 obyvatel na obec tak v Moravskoslezském kraji je to 4172 lidí na obec, tedy pětkrát více.

Tento průzkum nepočítal jen s dojezdem do velkých krajských měst, ale obecně do měst spádových, kam hlavně lidé jezdí za prací, vyjmenovává Jan Kuchyňka z přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity, který se na projektu podílel.

Všední dny a víkendy

„Do této analýzy vstupovala data za obce ve čtyřech prostorových úrovních. Tyto úrovně byly administrativní regiony, neboli obce s rozšířenou působností a krajská města, a dále to byly funkční regiony, myšleno tím především mikroregiony a mezoregiony, které byly vyhodnoceny právě na základě pracovní dojížďky,“ říká Kuchyňka

Celkem se tak vytvořilo šest kategorií obcí. „V podstatě byly obce rozděleny do šesti skupin. V rámci jedné skupiny jsou obce, které mají hodně podobné dopravní charakteristiky. Počet spojů do střediska, průměrná doba dojížďky do střediska, první příjezd do střediska a poslední odjezd ze střediska,“ popisuje Danuše Strndadová

Průzkum sledoval jak spoje ve všední den, tak o víkendech. Ukázalo se tak například, že rozdíly mezi kraji nejsou ani tak v pracovních dnech, ale především o víkendech, a to výrazně v neprospěch území Čech.

Cílem tohoto průzkumu bylo ukázat, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými kraji. Někteří zástupci krajů ale namítají, že se mělo i zjišťovat, jak jsou tyto spoje vytížené. To ale podle Centra dopravního výzkumu nebylo součástí zadání od ministerstva.

Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme