Zákaz billboardů? I kdyby zachránil jediný lidský život, stojí to za to, myslí si pracovník BESIPu

Do konce prázdnin zmizí z okolí českých dálnic a silnic 1. třídy billboardy. Nový zákon kolem nich určuje ochranná pásma. Billboardy budou moci nově stát nejblíže 250 metrů od dálnice. Konec reklam se dotkne státních i soukromých pozemků, netýká se ale billboardů ve městech. Je dobře, že zmizí reklamní poutače od dálnic?

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Billboard s reklamou na spodní prádlo (ilustrační foto) | Foto: licence Creative Commons Atribution-NonCommecial-NoDerivs 2.0 Generic, Bill McIntyre

„Není to dobře. Jde o další zásah do svobody podnikání,“ uvedl v pořadu Pro a proti senátor Lumír Aschenbrenner (ODS).

Přehrát

00:00 / 00:00

I kdyby zákaz billboardů zachránil jediný lidský život, stojí to za to, myslí si pracovník BESIPu

Podle něj není prokázána žádná souvislost s nehodami. „Billboardy mohou patřit mezi rušivé elementy, ale daleko rušivější jsou mobilní telefony, kouření, mluvení nebo jídlo za jízdy. Argumentů a rušivých elementů je mnohem víc než billboardů, na které se většina věcí svádí.“

„Stát se stará o to, co nemá. Není třeba zakázáno mluvit na řidiče za jízdy, a myslím, že by se dala najít souvislost a možná i více mrtvých než u billboardů.“ 

Politik věří, že jejich odstranění ohrožuje svobodu podnikání, je také kategoricky proti plošným zákazům, a to ve všech oborech lidské činnosti. 

„Plošné zákazy se dělají proti jiným skupinám obyvatel, ale vždy to odskáčou ti, kteří víceméně zákony neporušují,“ tvrdí Lumír Aschenbrenner.

Ústecký krajský koordinátor BESIPu Jan Pechout nepochybuje o tom, že je dobře, když reklamní poutače od komunikací zmizí. 

„Je to jeden z předmětů, které odvádějí pozornost řidiče. Tím, že se řidič dívá mimo pozemní komunikaci, tak se nevěnuje řízení, jak by měl, což nepřispívá bezpečnosti silničního provozu.“

Potvrdila se ale skutečně souvislost mezi billboardy a nehodovostí? „Existuje analýza Centra dopravního výzkumu, ale nevím teď, kolik je to procent.“ 

„Telefonování, kouření, pití i jídlo je v zákoně už ošetřeno,“ připomněl Pechout. „Řidič se musí věnovat řízení.“ 

Zásadním faktem prý také je, že poutače jsou pevné překážky v blízkosti dálnice. „Jsou na betonových patkách, jsou tam kovové traverzy, a myslím, že nebylo málo nehod, kdy vozidlo přímo narazilo do billboardu.“ 

„Každá pevná překážka v okolí komunikace je špatná. Ideální by bylo, kdyby bylo kolem silnic pole. Když řidič udělá chybu a vypadne ze silnice, tak je to relativně v pohodě,“ popsal svou vizi ideální komunikace Jan Pechout. 

Michael Rozsypal, Ondřej Čihák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme