I po kalamitě jsou problémy v dopravě či s elektřinou. A začínají se sčítat škody

To nejhorší z kalamity způsobené ledovkou už má většina České republiky za sebou, i dnes však lidé na některých místech musejí počítat s komplikacemi. Dílčí problémy hlásí železnice i energetici. Zvolna se také začínají sčítat škody – už teď jich pojišťovny evidují za desítky milionů korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Silničáři na Prachaticku mají plné ruce práce kvůli námraze

Silničáři na Prachaticku mají plné ruce práce kvůli námraze | Foto: Václav Malina

Co se dodávek elektřiny týká, o problémech ráno informovaly společnosti ČEZ i E.ON.

E.ON na svém webu psal o výpadcích v okresech na jihu Čech, na Vysočině a na Moravě. Některé výpadky se prý objevily i nově, nebylo jich však moc.

„Pokud by to mělo být v tom stavu, v jakém je to teď, tak bychom během dneška měli zprovoznit poslední výpadky, které jsem měli na odběrných místech v oblasti Vysočiny a jižní Moravy,“ uvedl ráno mluvčí společnosti E.ON Vladimír Vácha.

ČEZ informoval o problémech na severozápadě Čech, především v oblasti Karlovarska. „Kde ještě evidujeme několik případů výpadku elektřiny, na kterých se pracuje. Je to způsobeno tím, jak těžké stromy nadále padají do vedení,“ přiblížil mluvčí ČEZu Ladislav Kříž.

Zbývá zprovoznit už jen pár tratí

Na železnici došlo oproti kalamitě k značnému posunu – většina vlaků od rána jezdí podle jízdních řádů – na některých místech to však ještě potrvá, než se vše vrátí takříkajíc do starých kolejí.

Třeba na části vedlejší trati Střelice – Moravské Bránice u Brna je ještě potřeba odklidit popadané stromy a ze stejného důvodu autobusy zajišťují náhradní dopravu na také mezi Toužimí a Bečovem nad Teplou na Karlovarsku a také z Prachatic do Volar na jihu Čech.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského se jedná o desítky až stovky popadaných stromů. „Jak dochází k rychlé oblevě, tak ty namrzlé větve to neudrží, padají a kácí se i celé stromy,“ řekl Ptačinský. SŽDC předpokládá, že by se vlaky na trati mohly rozjet ještě dnes.

Pomačkané plechy

Zvolna se také začínají sčítat škody. Mezi nejčastější události, které lidé pojišťovnám v souvislosti s kalamitou hlásili, patří nehody, kdy na namrzlé silnici auto nedobrzdilo a narazilo do jiného. Většinou to odnesly jen plechy. Nejčastěji se bouralo v Praze, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji.

Třeba Česká pojišťovna do dnešního rána evidovala skoro 800 pojistných událostí v řádu jednotek milionů korun, Generali jich měla 450 za 15 milionů korun a 300 případů nahlásili lidé Kooperativě.

Škody zatím oznamovaly spíš domácnosti nebo malí podnikatelé. Větší podniky to zřejmě udělají později, až lépe zmapují, co všechno jim ledovka způsobila. Lze tak čekat, že částka, kterou budou lidé po pojišťovnách chtít, ještě poroste.

Také lidé, kteří se zranili na namrzlých chodnících, se zpravidla pojišťovnám ozvou později – až se uzdraví nebo až jim to jejich stav dovolí. Z úrazových pojistek se proplácí peníze těm, kteří si při pádu na ledu zlomili nebo narazili ruku či nohu nebo si přivodili otřes mozku.

Martin Karlík, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme