I podle ministerstva máme povinnost těla z výstavy pohřbít. Porušil bych zákon, říká starosta Prahy 7

Starosta městské části Praha 7, lidovec Jan Čižinský poslal před několika dny dopis na čínské velvyslanectví. V něm žádá o pohřbení těl lidí, která jsou vystavena jako exponáty na výstavě Body The Exhibition na Výstavišti Praha v Holešovicích. V rozhovoru s moderátorem Janem Moláčkem pro Dvacet minut Radiožurnálu vysvětlil okolnosti, které ho k sepsání dopisu vedly.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstava Body The Exhibition ukazuje speciálně upravená těla zesnulých. | Foto: Nathan King/Alamy | Zdroj: Profimedia

Pane starosto, proč si myslíte, že máte povinnost zakročit, že máte povinnost s těmi těly – exponáty něco dělat?
Protože nám to ukládá zákon a protože to tak děláme i v jiných případech. My jsme dostali podnět, což je běžná záležitost, pokud někdo někde zemře nebo hasiči vyloví mrtvé tělo z Vltavy. Tak se dozvíme o těle. Pak se zjišťuje, o koho jde a pokud se k němu nikdo nehlásí, tak je potřeba postupovat podle zákona a to tělo pohřbít. Tady je to komplikovanější proto, že se jedná – tedy, že máme podezření, že se jedná – o cizí státní příslušníky a tam zákon ještě předpokládá, že se dotážeme ambasády, jestli s pohřbem souhlasí a ta má 30 dní na odpověď.

Devět novinek v pohřbívání nebožtíků. Co přinese zákon z pera ministryně Šlechtové?

Číst článek

To znamená, že jste dostali podnět, jestli to chápu správně? Někdo vás na ta těla upozornil?
Ano. Naše státní správa dostala podnět, zda se nejedná o přestupek. A naše vedoucí odboru správních agend, to znamená stání správa, která není podřízena pode mě, protože já jsem představitel samosprávy, poslala dotaz na ministerstvo pro místní rozvoj, které má v gesci právě zákon o pohřebnictví. Otázka zněla, jestli jde o lidská těla, která podléhají pohřbení. A odpověď ministerstva pro místní rozvoj byla, že se nikdo nedopouští přestupku, ale že máme povinnost ta těla pohřbít.

Ta těla se přece vystavují, jsou na to reklamy, takže nepochybně jste o tom museli vědět i před tím, než vás na to nějaký občan upozornil?
My jsme jednali na základě podnětu a ten podnět přišel poměrně brzy poté, co výstava otevřela.

Platí to, co jste říkal v minulých dnech v médiích? Že jste poslal dopis na čínskou ambasádu?
Ano.

V němž žádáte o tedy buďto zajištění pohřbu, anebo udělení souhlasu s pohřbením těch těl. Už jste dostal nějakou odpověď?
Odpověď jsem nedostal. Ale teď vlastně řešíme ještě hypotetickou variantu, že přijde nesouhlas, protože na tu zákon nemyslí. Takže jsme ještě jednou kontaktovali ministerstvo pro místní rozvoj, co se bude dít, pokud nám ambasáda napíše, že s tím pohřbem nesouhlasí. A domnívám se, že vlastně za všech okolností k tomu pohřbení dojde.

A jaký termín má ambasáda?
30 dní a poté budeme jednat. Já bych možná ještě zdůraznil, že ti vystavovatelé neustále zdůrazňovali, že se vlastně jedná o exponáty a že ty exponáty mají nějaký jiný režim. Proto se to vlastně tak protáhlo. Nechal jsem si to potvrdit od ministerstva pro místní rozvoj, aby někdo neřekl, že jednám svévolně. Že lidské tělo, i když je exponátem, je pořád lidským tělem a že pořád je ta povinnost městské části nebo obce to tělo pohřbít. Protože já osobně skutečně považuji tu výstavu za neetickou.

Jan Čižinský, starosta Prahy 7 na archivním snímku městské části. | Foto: Martin Vokuš | Zdroj: Wikimedia

Když říkáte, že nejednáte svévolně, schválila vaši činnost třeba rada městské části, zastupitelstvo, nebo je to čistě vaše osobní aktivita?
To není potřeba, protože zákon to jasně říká, že je to naopak moje povinnost. Pokud bych nekonal, tak bych naopak porušil zákon a porušil bych zastupitelský slib. Já jsem sliboval, že budu jednat podle zákona.

A pokud tedy ten zákon o pohřebnictví vykládáte takto velmi široce, že tedy každé lidské tělo, každého zemřelého člověka za všech okolností musí být pohřbeno, tak by to nutně muselo vést k pohřbům mnoha jiných lidských ostatků, které jsou vystaveny, napadá mě třeba kapucínská hrobka v Brně, ale je jich samozřejmě mnohem víc.
Tak to není. Ten zákon počítá s těmi historickými artefakty, relikviemi a tak podobně a na ty se nevztahuje.

Jinak ani postupovat nemůžeme

Pokud odpověď nedostanete ve 30 dnech a z vašeho výkladu je tedy jedno, jaká bude, jak budete postupovat dál?
Ta těla necháme pohřbít.

Ale jak to uděláte? Ta těla jsou v nějaké výstavní síni, je tam ochranka, organizátoři té výstavy, kteří se zřejmě pokládají za majitele nebo pronájemce nějakých exponátů. Zřejmě vám neumožní jen tak přijít a odnést si to.
Tak samozřejmě je možné, že organizátoři přinesou nějaké předběžné soudní opatření, že to není možné, pak samozřejmě se podřídíme tomu soudnímu rozsudku.

Vy máte informaci o tom, že oni se obrátili na soud, že něco takového žádají?
Ne, tu informaci nemám, ale pokud zákon ukládá nějakou povinnost, tak se není možné jen tak svévolně tomu protivit.

Ale zřejmě dojde k situaci, kdy proti sobě bude stát radnice s tvrzením: tady jsou mrtvá těla, my je musíme odvézt a pohřbít a organizátoři s tvrzením: to jsou exponáty, to je majetek, který máme řádně pronajatý, tady máme na něj smlouvu atd. Kdo v tomto sporu, k němuž zřejmě dojde, bude rozhodovat?
Pokud dojde k tomu sporu a k pohřbení, tak se domnívám, že dojde k nějaké žalobě a pak se to vyřeší žalobou. Ale myslím si skutečně, že ta pozice městské části a povinnost je úplně jasně formulovaná a když máme stanovisko ministerstva pro místní rozvoj, tak se domnívám, že vlastně jinak postupovat ani nemůžeme. To stanovisko si vyžádala vedoucí odboru správních agend a vlastně tou odpovědí ministerstva byla poměrně překvapená. Nebylo to tak, že bych cucal tužku a vymýšlel, co bych proti té výstavě tak nejlépe provedl.

Ta výstava má skončit 23. července. Myslíte si, že je ještě vůbec čas na to, aby došlo k čemukoliv jinému, než že prostě normálně v tomto termínu skončí?
To se uvidí. Já se domnívám, že pokud budeme tu lhůtu respektovat, tak samozřejmě k tomu potenciálnímu střetu dojde.

Výstava vzbuzuje kontroverze v mnoha zemích. Inspiroval jste se třeba nějakými zahraničními pokusy jí různými způsoby překazit, zakázat, zrušit, zavřít?
Já a ani moji kolegové jsme skutečně takto nepřemýšleli. Tu výstavu považuji za neetickou, protože se jedná o vzbuzování senzace kvůli zisku. Nemám nic proti pitvám, ale, je neetické pořádat pitvy, na které se prodávají drahé vstupenky.

Byl byste proti v každém případě? I kdyby souhlas s tím vystavením těl od pozůstalých byl doložitelný?
Naše zákonná úprava a vlastně i moje etické cítění mi říká, že pokud by zaživa ti lidé s tím použitím souhlasili, ale bylo by to provozováno nějakým zdravotnickým nebo výzkumným zařízením, tak by to bylo v pořádku. Ale tady se nejedná o zdravotnické výzkumné zařízení. Protože tady se vybírá vstupné. Pokud by takové tělo bylo na lékařské fakultě, bylo by používáno k výuce mediků, nebo třeba i výuce veřejnosti, ale nebylo by tam vybíráno drahé vstupné, tak nikdo samozřejmě nemůže říct ani slovo.

Soud ve Francii

V roce 2010 padl definitivní verdikt francouzského Nejvyššího soudu, který potvrdil rozsudky nižších soudů. Výstavu, nebo podobnou výstavu na tomto principu definitivně zakázal. Prohlásil, že komerční vystavování lidských ostatků je v rozporu se zákonem.

Váš názor se v tomto vlastně shoduje s tím právním stanoviskem francouzského Nejvyššího soudu (viz box vlevo). Vy byste si přál, aby nějaký takovýto rozsudek padl i v České republice?
Ono to nebude nutné, protože ten nový zákon o pohřebnictví už vlastně toto vylučuje. To znamená, že jakmile začne platit, tak už takový výstava u nás nebude možná. Já nebo Praha 7, protože to má na svém území, tak postupuje podle zákona a vlastně je zřejmé, že po tom stanovisku, které jsme dostali, tak tato výstava i za současné právní úpravy možná není. Uvidíme, jak to skončí. Já doufám, že vlastně tu výstavu ti organizátoři odvezou.

Já bych citoval pasáž z toho nově schváleného zákona o pohřebnictví. Ta říká, že právnickým nebo podnikajícím fyzickým osobám je zakázáno konzervovat, balzamovat nebo vystavovat tělo zemřelého a to i konzervované nebo balzamované bez souhlasu zemřelé osoby. To je tedy podle vás ten odstavec, který konání výstav tohoto typu v budoucnosti zcela znemožní u nás?
Ano. A plus ještě tam jsou ty pojistky, že to musí být zdravotnické zařízení nebo výzkumné zařízení, které nějakým způsobem s těmi těly nakládá.

A není možná interpretace bez toho dodatku a bez souhlasu zemřelé osoby, že s tímto souhlasem takováto výstava pořádána být může i právnickými nebo podnikajícími fyzickými osobami? Musel bych se teď do toho skutečně ještě hlouběji podívat, ale domnívám se, že tato možnost tam není.

Na lochnesku a na mrtvá těla?

Vy jste jednal se zástupci té společnosti JVS Group, která těla v Holešovicích vystavuje, oslovil jste je, sešel jste se s nimi, byl jste s nimi v nějakém kontaktu?
Zatím jsme se nesešli, ale dal jsem jim ten dopis, který jsem poslal na čínskou ambasádu, na vědomí.

A oni nějakým způsobem reagují na vás nebo jsou ochotni s vámi jednat?
Teď je to jenom několikátý den, takže si myslím, že oni to buďto dostali dnes anebo to dostanou v pondělí.

Ta výstava je v Česku už poněkolikáté. Čím si vysvětlujete, že pořád poutá pozornost?
Je to senzace. Vlastně dokonce ti organizátoři si i vybrali dobu, kdy tam probíhá Matějská pouť, takže se domnívám, že vlastně je to skutečně něco jako, že půjdeme na lochnesku, svezeme se na autodromu a koukneme se na mrtvá těla. Je to prostě určitá ukázka a to je právě také to, co mně tam vadí. Pokud by to nebyla ta skutečná reálná těla, tak by na takovou výstavu nikdo nešel, pokud by ta těla byla vytisknutá na 3D tiskárně, tak by se tam nikdo podívat nešel. Ale protože to jsou vlastně skutečná reálná těla, tak to budí tu senzaci.

Ale ta výstava má nejen odpůrce, k nimž patříte vy, ale také spousty příznivců. Já jsem četl řadu ohlasů. Zřejmě těm lidem něco dala. Myslíte si, že je nutné opravdu ji vnímat jen čistě negativně, že nemůže přispět k nějakému třeba lepšímu pochopení, uvědomění si vlastního těla a podobně?
Ta výstava k tomu určitě může přispět, ta výstava může mít vlastně tento kladný efekt, ale myslím si, že to za tu cenu nestojí. Že skutečně je potřeba mít úctu k mrtvým a že to je součást naší kultury. Já bych možná řekl i ve vztahu k Číně. Vím o jednom ministrovi, který jel do Číny a tam mu jako součást takové jako pozornosti dali lístky na popravu. A to není součást naší kultury.

Evropa měla vždy úctu k mrtvým a podle mě ta cena je příliš vysoká. Vzdělání, osvěta, to je možné skutečně udělat i v rámci exponátů, které jsou vyrobeny z plastové hmoty nebo vytištěny na 3D tiskárně. Není potřeba to dělat touto formou. Ale nepopírám, že ten vzdělávací efekt tato výstava může mít.

Opatření v New Yorku

Před 10 lety musela společnost Premier Exhibitions, což je společnost, která vlastní těla vystavená v Holešovicích, svoji výstavu opatřit v New Yorku nápisy varující návštěvníky, že se může jednat o těla čínských vězňů a že není schopna zaručit, že tomu tak není. Přikázal jí to státní zástupce. Společnost s tím souhlasila, aby se vyhnula soudu.

Jak je to teď se zárukami, že skutečně se nejedná o těla popravených čínských vězňů (viz box vpravo)? Existují nějaké?
Nevím o tom, že by existovaly nějaké záruky, že se o ně nejedná. Domnívám se, že takové záruky vlastně nikdy nikdo neviděl.

A jakým způsobem vám třeba toto vysvětluje společnost, která v Holešovicích tu výstavu pořádá?
Ta společnost to nevysvětlovala mně, ale vysvětlovala to odpůrcům výstavy. Že součástí těch souhlasů bylo, že souhlasy nebudou nikdy zveřejňovány. Což je skutečně řekl bych legrační důvod, proč ty souhlasy neukázat. Za mne vlastně i kdyby ty souhlasy z Číny byly, tak všichni si dovedeme představit, jak v režimu, který porušuje lidská práva, může takový souhlas vzniknout.

Pane starosto, měla vaše městská část nějakou možnost konání té výstavy ovlivnit? Je nutný nějaký váš souhlas nebo byl nutný nějaký váš souhlas?
Ne. Není nutný a vlastně je to dobře, protože výstavy nebo umění nemá posuzovat žádný politik.

Mluvčí té pořadatelské společnosti vás v médiích obvinila z pokrytectví, protože jak ona uvedla, městská část z té výstavy má nějaký příjem. Chcete na to reagovat?
Tak ten příjem je ze zákona a je to podobné, jako kdyby nás obvinila, že jsme pokrytci, protože ti lidé na tu výstavu jezdí MHD a platí lístek. Prostě takhle je zákon nastaven. Všechny akce, které se pořádají v městské části a vybírá se na nich vstupné, tak odvádí část toho vstupného. My každopádně přes polovinu našeho rozpočtu dáváme na veřejně prospěšné účely, takže nikdo se nemusí obávat, že tyto penze jako nejdou na něco, co je bohulibé.

A jak vysoký je váš příjem tedy nebo příjem městské části z této výstavy?
Nevím kolik v těch absolutních číslech, ale je to 20 procent z toho vstupného.

Není to jen snaha upoutat na sebe před volbami pozornost, tento váš krok?
Chápu, že to může někdo tak vnímat. Odmítl jsem být účasten zahájení té výstavy, odmítl jsem dát záštitu ještě předtím, že než vůbec jsem věděl, že na té kandidátce budu.

Nicméně něco jiného je odmítnout dát záštitu a postupovat aktivně proti té výstavě. Navíc takovýmto způsobem, který nepochybně vyvolá pozornost médií. Byl jste samozřejmě v novinách, teď jste v Českém rozhlase.
Je to výsledek toho stanoviska ministerstva pro místní rozvoj. Pokud bychom takové stanovisko měli dříve, tak bychom takhle zakročili dříve.

A jakou máte podporu třeba mezi kolegy v městské části? Je to tedy samozřejmě iniciativa nebo je to jakoby správní činnost, ale je to i nějaký politický horký brambor, mluvíte o tom, budete o tom jednat, nějakým způsobem se tím zabývat i jako politici?
Já jsem přesvědčen, že v tomto případě mám podporu kolegů, protože předtím, než jsem vlastně nedal tu záštitu a než jsem odmítl tu účast, tak jsem se jich ptal, jak tuto výstavu vnímají a všichni ji vnímají jako velmi neetickou.

Česká legislativa

Změny v pohřbívání, které připravila ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO), budou pro výstavu Body The Exhibition znamenat nejspíš definitivní stopku. Podle novely zákona o pohřebnictví, která na konci května prošla Senátem, je totiž bez souhlasu zemřelého „zakázáno ukládat a vystavovat nakonzervovaná nebo nabalzamovaná lidská těla zejména za komerčním účelem“. Nová pravidla se dotknou všech lidských exponátů, od jejichž úmrtí neuběhlo 70 let.

A co názory veřejnosti, ať už odborné anebo laické? Mám na mysli vaše voliče, to znamená občany Prahy 7, chodí vám od nich nějaké reakce? Převažují, převažuje podpora nebo kritika?
To je velmi složité. Na to nedovedu odpovědět. Pokud vezmu sociální sítě, to je taková bublina, v které se člověk pohybuje. V bublině podobně smýšlejících lidí. A tam je podpora jednoznačná. Co se týče třeba e-mailů, které mi lidé píší, tak je to, řekněme, tři ku jedné ve prospěch těch, kteří fandí tomuto postupu.

A pokud jde o odbornou veřejnost, to znamená lékaře, nějaké odborníky na etiku a podobně?
Tak tam podle toho, co jsem si našel o té výstavě, tak tam je jednoznačná podpora a Česká anatomická společnost to odsuzuje. Etici, kteří vyučují na lékařských fakultách, tu výstavu odsuzují. Tam si myslím, že skutečně podporu mám.

Jan Moláček, jb Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme