I saunování podléhá moderním trendům. Novinkou jsou saunové ceremoniály

Pravlastí sauny je Finsko a horko tam miluje snad každý. Saunování si oblíbili ale lidé po celém světě. Pro jeho regenerační účinky ho vyhledávají třeba sportovci. Pokud člověk podstupuje pocení s ochlazováním a relaxací pravidelně, je pak odolnější proti nachlazením a různým virózám. I sauna ale do jisté míry podléhá módě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V sauně | Foto: Fotobanka Stock.xchng, Onur Mumcu

Saunování má blahodárný vliv na lidské zdraví i psychiku. I tento příjemný způsob relaxace je možné si zpestřit. V poslední době jsou trendem takzvané saunové ceremoniály.

„Saunéři v kabině polévají vonnými esencemi topidla, rozviřují vzduch a doprovází tuto show světelnými a zvukovými efekty,“ vysvětluje ředitel aquaparku v Čestlicích Radek Steinheizel.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž o saunování připravila redaktorka Eva Rajlichová

Saunér Jakub Strážnický upřesňuje, co všechno může člověk během saunového ceremoniálu zažít: „Různé masky, peeling, například se solí s medem. Teď budeme zavádět zážitkové saunování, budou speciální ceremoniály, audiovizuální efekty a různé programy.“

O podobné zážitky je prý zájem mezi mužskou i ženskou klientelou. Pánové prý upřednostňují takzvaný pivní rituál, který zakončuje pití nealkoholické verze tohoto nápoje.

V klasické sauně by si měl člověk dopřát dvě až tři kolečka, která zahrnují nejen samotné saunování. Po ochlazení v bazénku nebo pod sprchou by měl v odpočívárně strávit stejně dlouhou dobu jako byl v potní kabině. Komu nevyhovují teploty kolem 90 stupňů, které jsou v saunách finského typu, může navštívit třeba parní lázně.

„Solnou parní lázeň známe už po staletí. Mírní dechové obtíže, usnadňuje odkašlávání a jako všechny teplé procedury stimuluje oběh a navozuje relaxaci. Bylinná parní lázeň má spíše relaxační účinek. Jde o inhalování esencí jako je například máta, levandule, citrusy, eukalyptus. To vše osvěžuje dýchací cesty,“ vysvětluje lékařka Jitka Ferbrová.

Hodně lidí má doma takzvanou infrasaunu, ta se ale od klasické podstatně liší. „V infrasauně je teplota kolem 30 až 60 stupňů. Tam se doporučuje spíše delší pobyt, může trvat i 35 minut,“ říká saunér Jiří Malina.

Aby bylo saunování účinné a fungovalo jako prevence třeba proti nepříjemnému nachlazení, doporučují se pravidelné návštěvy sauny po celý rok.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme