Igelitky v obchodech už rok nedostanete zdarma. Jejich spotřeba se od té doby snížila víc než o polovinu

Už rok zákazníci nedostanou k nákupu plastovou tašku zdarma. Novela zákona o obalech přinesla podle ministerstva životního prostředí omezení spotřeby těchto tašek o více než 50 %. Podle studie Evropské komise připadalo před zavedením opatření na každého Čecha v průměru 300 tašek ročně. Do konce roku se má spotřeba snížit na 90 kusů. Řetězce navíc mění nabídku, místo plastových tašek prodávají papírové nebo ty vyrobené z přírodních materiálů.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Novela zákona o obalech výrazně změnila nákupní chování zákazníků. Řada řetězců tašky zpoplatnila ještě před účinností zákona. | Zdroj: Profimedia

Výroba jedné plastové tašky zabere dvě minuty. Než se ale úplně rozloží, trvá to i stovky let. Typická česká rodina si přitom každý týden odnese z obchodu s potravinami přes 11 kilogramů těžký nákup – to znamená tři jednorázové plastové tašky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Spotřeba plastových tašek se v Česku meziročně snížila o více než polovinu. Vyplývá to z prvních odhadů ministerstva životního prostředí. Více se dozvíte v reportáži Zuzany Švejdové

Ministerstvo životního prostředí si nechalo vypracovat studii o dopadech nákupních tašek na životní prostředí. Ta porovnávala tašky na jedno použití z lehkého plastu, pevného plastu a papíru spolu s taškami s plánovanou životností jeden rok z polyesteru a bavlny.

„Podle studie VŠCHT se nejvíce vyplatí opakovaně použitelná taška z polyesteru – ta předčila i textilní tašky, které mají velký dopad na přírodu, zejména ve fázi pěstování bavlny,“ popisuje pro Radiožurnál mluvčí ministerstva životního prostředí Ondřej Charvát.

Nejhorší známku si odnesla taška z plastu, která má podle studie největší dopad na životní prostředí, a to bez ohledu na to, jestli se dál zpracovává, nebo končí na skládce.

Právě novela zákona o obalech výrazně změnila nákupní chování zákazníků. Už po půl roce fungování se v jedné z prodejen českého e-shopu Alza.cz spotřeba igelitových tašek snížila o 80 procent. Řada řetězců tašky zpoplatnila ještě před účinností zákona.

Průzkum: plasty vůbec netřídí jen minimum Čechů. Většina si do obchodu nosí vlastní tašku

Číst článek

„Plastové tašky jsme zpoplatnili už v roce 2011, poté klesla jejich spotřeba až o dvě třetiny,“ říká společnosti Tesco Václav Koukolíček.

Stejný pokles zájmu o igelitky zaznamenaly také obchody Albert. A třeba Lidl stáhl igelitové tašky z nabídky úplně. Ještě v roce 2016 jich přitom firma prodala přes 27 milionů kusů. V boji proti plýtvání s plastem chce řetězec pokračovat, říká mluvčí Zuzana Holá.

„V následujících letech – nejpozději do roku 2025 – snížíme množství plastů používaných u výrobků našich privátních značek o 20 %. Veškeré námi používané plasty budou recyklovatelné.“

A přidávají se i další obchodní řetězce. Třeba Makro loni v prosinci uvedlo do prodeje tašky z recyklovatelných PET lahví. Během jediného měsíce jich prodalo skoro čtyři a půl tisíce kusů.

Plastové nádobí, ovosáčky i automat na vodu

Penny Market chce zase letos doprodat všechny plastové tašky a zákazníkům nově nabídne jen tašky z bavlny, papíru nebo polyesteru. Místo jednorázových sáčků na ovoce nebo pečivo pak lidé můžou využít takzvané ovosáčky k opakovanému použití.

Papírová, nebo plastová taška? Ani jedna není výhra, když se nepoužívá opakovaně, říká děkan VŠCHT

Číst článek

Řetězec Albert zase umožňuje zákazníkům využít jejich vlastní sáčky, například látkové.

„Předpokládáme, že v roce 2018 došlo k dalšímu výraznému snížení, neboť povinnost se nově týká celého maloobchodního segmentu včetně například prodejen oděvu,“ říká mluvčí ministerstva životního prostředí Ondřej Charvát.

Rezort navíc pokračuje v kampani s názvem „dost bylo plastu“. V iniciativě vyzývá podniky, aby dobrovolně plasty omezily. Například řetězec IKEA se zavázal, že ve všech českých prodejnách vyřadí z nabídky plastové nádobí, brčka i tácky. Stejně tak postupně zmizí i z jeho bister a kaváren.

Třeba v provozovnách Starbucks zase lidé získají slevu na každý nápoj připravený do jejich vlastního hrnku. Do boje proti plastu se pustila i Česká zemědělská univerzita v Praze. Ta například plánuje pořídit automaty na filtrovanou vodu. Uspoří tím přibližně 300 tisíc půllitrových PET lahví ročně.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme