‚Ikona‘ Turek je pro Motoristy nenahraditelný. Jenže kromě voličské podpory přitahuje i problémy

Jako lídr dovedl Motoristy sobě nejprve do europarlamentu a teď i do Sněmovny. Pro stranu, která nyní vyjednává o účasti ve vládě, je Filip Turek tak „ikonickou“ a důležitou postavou, že si jej dokonce vetkli do pozice čestného prezidenta. Aniž by však byl formálně jejich členem, je jeho osobní popularita provázána s podporou celé strany. To je pro Motoristy ohrožující právě v situacích, kdy na veřejnost pronikají kauzy z jeho minulosti.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čestný prezident Motoristů sobě Filip Turek

Čestný prezident Motoristů sobě Filip Turek | Foto: Petr Topič | Zdroj: MAFRA / Profimedia

„Filip Turek je ikonickou součástí a osobností Motoristů. Nedokážu si představit, že by ta strana nějak politicky fungovala bez něho. To určitě ne,“ řekl po pondělní schůzce s Andrejem Babišem (ANO) předseda Motoristů Petr Macinka.

Na jednání řešili zástupci obou stran rasistické, xenofobní či homofobní příspěvky, které podle Deníku N dlouhá léta a až donedávna na své sociální sítě psal Turek.

49:43

Turek by byl pro celou vládu reputační problém, říká Juchelka. Hájit ho bude pro Motoristy komplikované

Číst článek

„Turek je pro Motoristy naprosto klíčovou osobou. Byl jí už v loňských evropských i letošních sněmovních volbách,“ hodnotí politolog Ladislav Mrklas z Vysoké školy CEVRO.

Jenže kromě popularity a voličské přízně Turek k Motoristům zároveň přitahuje i problémy. „Velká část společnosti ho může považovat za nepřijatelného. Kvůli svým výrokům a chování může být nepřijatelný i pro některé koaliční partnery Motoristů. Pokud by se měl stát ministrem zahraničních věcí, byl by to pro celou českou politiku dost velký mezinárodní problém,“ upozorňuje Mrklas.

Pozice Turka jako možného ministra zahraničí se v posledních dnech stala těžko udržitelnou. Babiš v sobotu řekl, že informace o Turkových výrocích považuje za závažné, vyzval Motoristy k tomu, aby do vlády místo politiků nominovali odborníky. V úterý řekl prezident Petr Pavel, že pokud se ukáže, že jsou Turkovy smazané příspěvky pravé, nemůže být ministrem.

Od Turkových výroků se kromě opozice, romských organizací či některých chartistů distancovali i dva pravděpodobní ministři Robert Plaga (za ANO) a Aleš Juchelka (ANO). Druhý muž ANO Karel Havlíček zase zdůraznil, že chce hnutí předejít sporu s prezidentem ohledně personálií.

Po zveřejnění další Turkovy kauzy, o které informovaly Radiožurnál a iROZHLAS.cz, podobně reagovala i možná ministryně financí Alena Schillerová (ANO). „Pokud se ty věci zakládají na pravdě, tak je to neudržitelné,“ řekla.

Přínos i přítěž

Pro Motoristy jde o delikátní situaci. Přestože se Petr Macinka snaží Motoristy budovat jako tradiční stranu s krajskými a nově i okresními organizacemi, její podpora do značné míry záleží na čestném prezidentovi Turkovi.

5:55

Turkova kauza vyšla na povrch velmi brzy. S něčím takovým jsme se ještě nesetkali, říká politolog

Číst článek

A tak může právě ten, kdo Motoristy dostal nejprve do evropského a poté i do českého Parlamentu být zároveň tím, kdo straně zkomplikuje možnou účast ve vládě, zhorší její reputaci a odláká i část voličů.

„Ti, kteří volili Motoristy kvůli Filipu Turkovi, teď mohou přemýšlet, jestli jejich volba byla správná. Jsem přesvědčen o tom, že teprve jeho rozhodnutí kandidovat ve sněmovních volbách dostalo Motoristy přes pětiprocentní hranici. Bez Filipa Turka by pravděpodobně v Poslanecké sněmovně vůbec nebyli,“ říká Mrklas.

Jeho osobní podpora je totiž s tou motoristickou velmi úzce svázána. „Ze subjektů pohybujících se okolo hranice pro vstup do Sněmovny jsou Motoristé sobě nejvíce náchylní k větším výkyvům. Podpora strany nadále silně souvisí s úspěchy i se zaváháními jejich hlavní tváře v osobě Filipa Turka,“ zmiňovali před volbami výzkumníci analytického ústavu STEM.

Z průzkumu agentury NMS pro Novinky.cz vyplývá, že téměř polovina lidí si myslí, že by měl Turek odejít z politiky. Další čtvrtina míní, že má zůstat pouze poslancem. Pro to, aby se stal ministrem zahraničí, je pouze 14 procent respondentů.

Síla instagramu

Klíčovou demografickou skupinou, která Motoristy podporuje, jsou mladí muži, v loňských evropských volbách dokázal volební lídr koalice Přísahy a Motoristů nalákat i velkou část nevoličů či prvovoličů.

Kudy ven z Turkova maléru? Čtyři možné scénáře pro vznikající Babišovu vládu

Číst článek

„Více než polovina lidí nám řekla, že hlavní motivací k volbě Přísahy a Motoristů v eurovolbách byl lídr,“ popisuje zjištění agentury Ipsos její ředitel Michal Kormaňák.

Je to vidět i z preferenčních hlasů, kterých Turek dostal 152 tisíc, zatímco celý zisk Přísahy a Motoristů byly 304 tisíce hlasů. Znamenalo to zisk 10,3 procenta hlasů a třetí místo za ANO a Spolu.

„Je jedním z lídrů, kteří dokázali oslovit mladé voliče, především mladé muže, a dokázali to udělat skrze sociální sítě. Filip Turek byl fenoménem eurovoleb, ve kterých se jeho politická osobnost zformovala. Dokázal to, co je pro poměrně velkou část stran nereálné, a to zvednout ze židlí ty, kteří by k volbám možná ani nešli,“ komentovala ve Vinohradská 12 odbornice na politický marketing Marcela Konrádová z FSV UK.

Europoslanec Filip Turek a miliardář Richard Chlad na prvním oficiálním kongresu Motoristů v pražské Královce | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Přestože byl do europarlamentu zvolen za Přísahu a Motoristy, postupně začal vystupovat jen za Motoristy, kteří si jej v prosinci na svém prvním kongresu zvolili za zmíněného čestného prezidenta.

I on sám si je vědom své síly, která vyplývá z toho, že dokáže pro Motoristy jako jejich hlavní tvář lákat voliče.

Loni na podzim, když zvažoval, zda bude kandidovat do Sněmovny, v rozhovoru pro Seznam Zprávy popsal, že má takovou fanouškovskou základnu, že to stačí na pět procent i ve sněmovních volbách. „Pokud bych se rozhodl kandidovat, tak na 99,9 procenta se do Sněmovny dostaneme,“ řekl tehdy.

Babiš: ANO, SPD a Motoristé se soustředí na program a koaliční smlouvu, personálie třeba za měsíc

Číst článek

Na instagramu má Turek 260 tisíc sledujících, jeho fanouškovská stránka Hranatost pak dalších 130 tisíc.

Pro porovnání: v letošních sněmovních volbách si Motoristé připsali 380 tisíc voličských hlasů.

A z volebních výsledků je vidět, že Turek Motoristům ve velkém přinesl voliče i letos, byť byla na rozdíl od loňských eurovoleb zátěž rozložená na více lídrů.

Čestný prezident kandidoval ve Středočeském kraji, kde získali Motoristé 7,8 procenta hlasů, což je nejvíce z celé země, v automobilovém okresu Mladá Boleslav to bylo dokonce mírně přes devět procent. Jde také o jediný kraj, kde Motoristé získali dva poslance, kromě Turka se do Sněmovny dostal pedagog a specialista na digitalizaci Igor Červený.

Turek získal v kraji přes 20 tisíc preferenčních hlasů, což byl po lídrovi Spolu Martinu Kupkovi (ODS) v kraji druhý největší počet. Šlo o výrazně více, než získal středočeský lídr ANO Robert Plaga nebo šéf SPD Tomio Okamura, překonal i předsedu STAN Víta Rakušana a expředsedu Pirátů Ivana Bartoše.

preferenční hlasy, středočeský kraj

  1. Martin Kupka (Spolu/ODS, 34 141)
  2. Filip Turek (Motoristé sobě, 20 232)
  3. Vít Rakušan (STAN, 18 400)
  4. Ivan Bartoš (Piráti, 16 919)
  5. Jan Skopeček (Spolu/ODS, 16 289)
  6. Robert Plaga (ANO, 14 277)
  7. Barbora Urbanová (STAN, 13 995)
  8. Tomio Okamura (SPD, 12 333)
  9. Helena Válková (ANO, 10 903)
  10. Adriana Chochelová (STAN, 10 447)

Zda svou popularitu a volební úspěchy dokáže přetavit i do ministerského postu, je ale zatím nejasné i kvůli tomu, že jej dohání jeho vlastní minulost.

Jakub Grim Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme