Inspekce varuje před pančovanou naftou, prohřešky jsou čím dál horší

Česká obchodní inspekce varuje před nárůstem nekvalitních pohonných hmot, především nafty. Podle jejích zjištění sice v září poklesl počet odhalených nekvalitních vzorků, ale je varovné, jaké závady odborníci odhalili. Podle nich se jedná o jasný trend takzvaného pančování.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tankování pohonných hmot

Tankování pohonných hmot | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Pančování je přimíchávání jiných látek do nafty nebo do benzínu. Za své peníze tedy řidiči dostávají něco úplně jiného, než si myslí.

Více se pančuje hlavně nafta, do které se přimíchávají nejrůznější oleje. Například základové.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Petr Jansa mluvil o pančované naftě s celníky i s odborníky na motory.

„Svými chemickými vlastnostmi jsou hodně příbuzné pohonné hmotě, takže stačí jednoduchý trik – vzít základový olej, nebo nějaký podobný a přimíchat ho do motorové nafty. Oni se spolu krásně smísí, protože jsou si hodně příbuzné,“ popisuje Jitka Danielová z Generálního ředitelství cel.

Výnos není zrovna malý. „Když si vezmeme, že máme 10,95 na litru motorové nafty, tak máme úsporu, kterou jsme udělali už jenom na spotřební dani,“ říká Danielová s tím, že další zisk má podvodník z DPH či z nepřiznané daně z příjmu.

Horší je, že se zvyšuje poměr olejů, které jsou do nafty přimíchávány, to motoristé nemají šanci poznat. Zvlášť když se nafta s olejem míchá v poměru 1:5. Pravidelné tankování takového paliva může zcela zničit motor.

„Při jednom použití se to pravděpodobně neprojeví, ale při dlouhodobém použití k tomu poškození určitě dojde, protože ty nespálené podíly se tam jednoznačně musí projevit. Jak ve spalovacím prostoru, tak potom v emisích. Může to poškodit i katalytický systém,“ upozorňuje Vladimír Třebízský ze společnosti SGS, divize paliv a maziv.

Když pak podvodník smíchá olej s naftou třeba v poměru 1:2 nebo 1:1, řidič to zřejmě pozná hned.

„Při vyšším podílu těžké složky se může stát, že směs nebude mít dostatečnou vznětlivost a vůbec to auto nenastartuje, nebo velice těžce,“ dodává Třebízský.

Podezřele levné pohonné hmoty u neznačkových pump se tak mohou ve výsledku pořádně prodražit.

Petr Jansa, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme