Motivuje k pravidelnému darování krve a propojuje teorii s praxí, chválí si studenti učitelku v Opavě

Spolupráce. Právě ta je podle učitelky Barbory Bitomské klíčová, a to nejen ve výuce. Spoléhá na ni jak ve svých hodinách biologie a chemie, tak při celé řadě dalších aktivit. Své studenty už od roku 2017 motivuje třeba k darování krve. Právě Barbora Bitomská z Mendelova gymnázia v Opavě je první z inspirativních učitelů, které Radiožurnál představuje ve svém novém seriálu.

Inspirativní učitelé Opava Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Učitelka Mendelova gymnázia v Opavě Barbora Bitomská

Učitelka Mendelova gymnázia v Opavě Barbora Bitomská | Zdroj: EDUin

„Na rukou vytvoříme klenbu, špičky nohou jsou přitaženy k hlavě a opřené o prsty. Poté vytvoříme tlak, vzpěr do kořene rukou...,“ zní zrcadlovou místností v suterénu budovy opavského Mendelova gymnázia povely, podle kterých cvičí studenti třetího ročníku. Málokoho by asi napadlo, že právě vstoupil do hodiny biologie.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si první díl seriálu Inspirativní učitelé

„Následkem vzpěru pociťujeme posun lopatek po hrudníku k pánvi a vyrovnání prohnutí v bederní krajině... Pociťuješ Anežko?“ ptá se učitelka biologie Barbora Bitomská své žákyně. 

Téma dnešní hodiny je totiž páteř – jak funguje a k čemu slouží. „Díky tomu, že jsme v zrcadlovém sále, tak studenti sami na sobě vidí, že nestojí zase tak rovně. A přemýšlí, co to může způsobit, co na to může mít vliv. Následně cvičíme podle cviků, které mají předem připravené,“ popisuje průběh hodiny kantorka.

Podle ní je i klíčové, že její studenti musejí při cvičení spolupracovat. „Pracovali ve dvojicích, ten druhý vždy hlídal, jestli se konkrétní pohyb dělá správně. Takto je to i více baví, když mohou pracovat spolu a nedělají na tom sami,“ podotýká.

Učitelka Barbora Bitomská při hodině biologie | Zdroj: EDUin

Barbora Bitomská využívá při výuce zázemí nové biologické laboratoře. Zároveň se studenty vyráží také do terénu, čímž propojuje teorii s praxí. To ostatně potvrzují i její studenti. „Není to pouhé sezení v hodině, ale dělá nám i interaktivní pracovní listy. Pouští nám různá videa nebo nabízí i články, které si můžeme nastudovat. Máme tak i něco praktického,“ říká jedna z nich.

Její spolužák zase oceňuje, že ho učitelka motivovala právě ke studiu přírodních věd. „Zamiloval jsem si biologii a chemii. A to právě kvůli paní učitelce Bitomské. Na základce jsem přitom tyto předměty vůbec nemusel,“ upozorňuje.

Společné darování krve

V roce 2017 iniciovala Barbora Bitomská zahájení školní kampaně na darování krve. A gymnázium začalo spolupracovat s hematologickým a transfuzním oddělením Slezské nemocnice v Opavě. Letos poprvé byli krev darovat studenti ze 3. B.

Spojuje teorii s praxí, pochvalují si na své kantorce biologie a chemie její studenti | Zdroj: EDUin

„Začalo to tím, že jsme měli besedu s primářem z transfuzního oddělení v Opavě. Potom už jsme se pouze zapsali na listinu a s pomocí paní učitelky jsme si udělali výlet do Slezské nemocnice. Myslím si, že určitě půjde mnoho z nás darovat ještě vícekrát,“ popisuje jedna ze studentek.

Motivaci k prvodárcovství se snaží učitelka Bitomská vytvářet třeba i tím, že sami studenti darování krve propagují pomocí své kreativity.

„Pro oddělení tvoříme pomocí tabletů různé motivační plakáty. Když jsme tam byli naposledy před čtrnácti dny s další skupinou prvodárců, tak bylo celé oddělení polepeno právě našimi plakáty. Studenti proto velmi dobře vnímají, že udělají něco, čím se pak nemocnice může pochlubit – je to tedy hezky propojené,“ uzavírá kantorka, která na gymnáziu, kde dnes vyučuje, kdysi sama studovala.

Lucie Korcová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme