Interaktivní mapa: Kolik lidí bydlí u nových stanic metra? A přibývá jich?

Zatímco centrum hlavního města se postupně vylidňuje, obyvatel na okrajích metropole přibývá. V okolí nových stanic metra A, které se otevírají v pondělí 6. dubna, však tento trend není patrný. Mezi lety 2001 a 2014 lidí bydlících v okolí tří ze čtyř stanic mírně ubylo.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metro, nové stanice, Petříny | Foto: Filip Jandourek

Při rozšiřování pražského metra zaznívá kritika, že soupravy po otevření nových stanic "jezdí do polí", kde bydlí jen málo lidí. Český rozhlas proto připravil detailní interaktivní mapu hustoty obyvatel v celé Praze. Sami se v ní můžete přesvědčit, kolik lidí bydlí v nejbližším okolí starých i nových stanic – ty nyní otevírané jsou zvýrazněny šedou barvou – a jak se kde počet obyvatel změnil mezi lety 2001 a 2014. (Český statistický úřad bohužel nedisponuje staršími ani novějšími daty v takto detailním členění.)

Prodloužení linky A pražského metra z Dejvic až k motolské nemocnici schválil magistrát pod vedením Pavla Béma v srpnu 2007. Stavba začala o dva roky později a stála 22,5 miliardy korun. Jak plyne z propagačního webu dopravního podniku, cílem bylo zlepšení dopravní obsluhy městské části Praha 6, odlehčení dopravy na Vítězném náměstí a v ulici Evropská a v neposlední řadě i zlepšení dostupnosti motolské nemocnice.

Na rozdíl od jiných městských částí, kam se metro v posledních dvaceti letech rozšířilo (Černý Most, Zličín), v okolí nyní otevíraných nových stanic obyvatelé zatím nepřibývají. Při pohledu do mapy je vidět, že za posledních 13 let z okolí stanice Bořislavka ubylo asi 500 obyvatel, na Veleslavíně je pak možno hovořit o vyrovnaném stavu. Do záporné bilance se dostalo i sídliště na Petřinách, v okolí nemocnice Motol pak přibylo asi 170 nových obyvatel.

Situace tak vypadá podobně jako před deseti lety v Letňanech. Nová stanice metra ovšem do řídce osídlené lokality přilákala během třinácti let investory i dva tisíce nových obyvatel.

Nové stanice metra nebudou sloužit jen Praze 6, pomoci by měly přetížené ulici Evropská, která je pro řadu přespolních vstupní branou do města. Dle sčítání dopravy z roku 2012 projede touto ulicí v jednom směru denně asi 16 tisíc osobních vozidel, přes 300 tramvají a přes dvě stovky autobusů. I proto se nový autobusový terminál posouvá na Veleslavín.

Do budoucna tedy pravděpodobně ostatní hromadná doprava na Evropské ustoupí metru. Pražský plánovač ROPID se k tomu chystal už nyní, ale po vlně kritiky změny odložil.

Marcel Šulek, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme