Intriky zaměstnanců ohrožují chod tuzemských firem, tvrdí analýza
Podle analýzy technologické společnosti S&T CZ intriky zaměstnanců ohrožují výkonnost a bezpečnost tuzemských firem - přičemž až 40 procent z nich poškodí zaměstnavatele či nadřízeného kvůli osobnímu prospěchu.
Jedny z nejslavnějších intrik na světě prováděl Valmont v románu Nebezpečné známosti. Podobné nebezpečné známosti však ani zdaleka nepatří jen do světa vážných románů a dramatických filmů, ale praktikují se i dnes.
Podle psychologa Jeronýma Klimeše je definice intrikaření identická s definicí korupce. „Všechny věci, které my vlastně víme o korupci, můžeme tady přímo aplikovat na tento problém ve firmách,“ říká.
O intrikaření v tuzemských firmách mluvili ve Světě o deváté na Rádiu Česko bezpečnostní expert společnosti S&T CZ Petr Hněvkovský a psycholog Jeroným Klimeš.
„Je to cokoli, co vede k osobnímu prospěchu toho daného zaměstnance. Získávání informací nekalým způsobem,“ uvádí příklad intriky na pracovišti Petr Hněvkovský, bezpečnostní expert společnosti S&T CZ.
„Vycházeli jsme z našich projektů, na kterých jsme pracovali, a v rámci nich děláme různé audity a rozhovory s klíčovými pracovníky. Ty jsme sesbírali dohromady a z toho vyplynula tady ta jednoduchá analýza,“ popisuje průběh analýzy Hněvkovský.
„To nejsou naše slova, to jsou slova právě těch klíčových pracovníků, bezpečnostních ředitelů, finančních ředitelů, personalistů a těchto lidí, kteří říkali: ‚My máme ten a ten problém, nám se tady opakuje ta a ta činnost a potřebovali bychom s tím nějak pomoci‘. To jsou jejich slova pouze kvantifikovány do nějaké tabulky,“ říká.
Podle Hněvkovského je pro zabránění toho, aby se k datům dostal nepovolaný člověk, potřeba dvou věcí: „Dávat pouze ty informace, které ten daný zaměstnanec potřebuje. Nemusí vědět všechno. Zároveň delegovat i zodpovědnost za vlastnictví nebo správu těch informací, aby informace nebyly vynášeny ven, zneužívány interně a tak dále.Druhá část je nějaké technické opatření.“
Zaměstnance jde podle Jeronýma Klimeše k větší loajalitě k firmě vychovat: „Jsou k tomu dva nástroje, které máme. Jeden je morálka, to znamená učit lidi, že se má jednat ve prospěch nadřazeného celku. Druhý je trestání.“