Intriky zaměstnanců ohrožují chod tuzemských firem, tvrdí analýza

Podle analýzy technologické společnosti S&T CZ intriky zaměstnanců ohrožují výkonnost a bezpečnost tuzemských firem - přičemž až 40 procent z nich poškodí zaměstnavatele či nadřízeného kvůli osobnímu prospěchu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Porušování pracovních práv je v Česku častým jevem

Porušování pracovních práv je v Česku častým jevem | Foto: Free Digital Photos

Jedny z nejslavnějších intrik na světě prováděl Valmont v románu Nebezpečné známosti. Podobné nebezpečné známosti však ani zdaleka nepatří jen do světa vážných románů a dramatických filmů, ale praktikují se i dnes.

Podle psychologa Jeronýma Klimeše je definice intrikaření identická s definicí korupce. „Všechny věci, které my vlastně víme o korupci, můžeme tady přímo aplikovat na tento problém ve firmách,“ říká.

Přehrát

00:00 / 00:00

O intrikaření v tuzemských firmách mluvili ve Světě o deváté na Rádiu Česko bezpečnostní expert společnosti S&T CZ Petr Hněvkovský a psycholog Jeroným Klimeš.

„Je to cokoli, co vede k osobnímu prospěchu toho daného zaměstnance. Získávání informací nekalým způsobem,“ uvádí příklad intriky na pracovišti Petr Hněvkovský, bezpečnostní expert společnosti S&T CZ.

„Vycházeli jsme z našich projektů, na kterých jsme pracovali, a v rámci nich děláme různé audity a rozhovory s klíčovými pracovníky. Ty jsme sesbírali dohromady a z toho vyplynula tady ta jednoduchá analýza,“ popisuje průběh analýzy Hněvkovský.

„To nejsou naše slova, to jsou slova právě těch klíčových pracovníků, bezpečnostních ředitelů, finančních ředitelů, personalistů a těchto lidí, kteří říkali: ‚My máme ten a ten problém, nám se tady opakuje ta a ta činnost a potřebovali bychom s tím nějak pomoci‘. To jsou jejich slova pouze kvantifikovány do nějaké tabulky,“ říká.

Podle Hněvkovského je pro zabránění toho, aby se k datům dostal nepovolaný člověk, potřeba dvou věcí: „Dávat pouze ty informace, které ten daný zaměstnanec potřebuje. Nemusí vědět všechno. Zároveň delegovat i zodpovědnost za vlastnictví nebo správu těch informací, aby informace nebyly vynášeny ven, zneužívány interně a tak dále.Druhá část je nějaké technické opatření.“

Zaměstnance jde podle Jeronýma Klimeše k větší loajalitě k firmě vychovat: „Jsou k tomu dva nástroje, které máme. Jeden je morálka, to znamená učit lidi, že se má jednat ve prospěch nadřazeného celku. Druhý je trestání.“

Patricie Polanská, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme