iŽurnál - First Tuesday a vyhledávače

Tento iŽurnál je o těch webech, které jsou na Internetu nejdůležitější - o vyhledávačích. Pokud byste se o stránce nedověděli jinak, nebyl by totiž způsob, jak byste ji našli. Kromě toho se něco dovíte o další důležité akci kolem Internetu - akci jménem First Tuesday.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jedna z nejdůležitějších akcí, které se týkají Internetu, se koná až na výjimky každé první úterý v měsíci. Podle toho se jmenuje First Tuesday. Obvykle v jedné restauraci na pražském Václavském náměstí se sejde několik stovek podnikatelů, novinářů, poradců, prostě lidí, kteří se kolem Internetu točí nebo chtějí točit. Ondřej Bartoš říká, že ten mumraj vypadá jako...

Ale vážně - co to je First Tuesday?

Abychom pochopili, co znamená First Tuesday tady i ve světě, budeme potřebovat trochu historického exkurzu.

Je to k neuvěření, ale bývaly doby, kdy jste si museli všechny adresy pamatovat, abyste se k nim dostali. Od té doby ale naštěstí uplynulo hodně vody, protože dnes by to chtělo člověka s pamětí velmi výkonného počítače, aby se v dnešním Internetu zorientoval.

Proto tu jsou internetové vyhledávací služby. Co to znamená, vysvětlí Ivo Lukačovič - zakladatel jednoho z nich - Seznamu.

Není nejhorší ta situace, kdy vám vyhledávač nenajde nic, právě naopak, k zešílení je počet vyhledaných stránek přesahující číslo 1 tisíc.

Tohle se vám ale může jen u jednoho typu vyhledávacích služeb: u fulltextového vyhledávače, který pracuje jako pouhý robot a vysype na vás spoustu odkazů, kde našel daný shluk písmen. Do konkrétní rubriky katalogu zařazuje stránku člověk. Vysvětluje zakladatel vyhledávače Seznam Ivo Lukačovič.

Prakticky všechny větší vyhledávače dnes obsahují jak katalog, tak fulltextové vyhledávání. Pro celosvětové vyhledávání existují tři největší vyhledávače: Altavista, Yahoo a Google, který funguje trochu jinak. Zadáte-li hledat Mozart, najde vám ty stránky, na které lidé nejvíc odkazovali, že je na něm čtení o Mozartovi. A tak je hledání o něco jednodušší. Google jako vyhledávač můžete znát například z vyhledávání na www.redbox.cz.

V České republice vznikl mezi prvními katalog Seznam. Dodnes je dost podobný americkému Yahoo. Ivo Lukačovič jeho začátky popíše sám.

Dnes v Seznamu najdete odkazy na 130 tisíc adres, které jsou ručně zatříděny ve 2500 sekcí. Seznam už ale dneska není jen vyhledávač - směřuje spíš někam k webu univerzálnímu - takzvanému portálu. Najdete tam e-mail a stránky zdarma, zábavní stránky, zpravodajství, mapy, televizní program a tak dále.

A to je také všeobecný trend, vyhledávače patří vždycky mezi nejnavštěvovanější stránky, a tak se snaží si hledající návštěvníky přidržet i na jiné činnosti.

Kromě tradičního Seznamu, patří k těm s katalogem a fulltextem i jeho největší čeští konkurenti atlas.cz a centrum.cz. České stránky můžete hledat i na doméně www.najdi.to.

Kromě oborů mohou být katalogy členěny i podle regionů. Z toho těží nový vyhledávač jménem Klikni. Byl spuštěn teprve před několika týdny 1. března v rámci rodiny idnes.cz. Okamžitě se spustila diskuze, zda je na českém Internetu ještě místo pro nějaký větší vyhledávač. Lucie Kudláčková z Klikni si myslí, že je, protože přišli s něčím novým.

A to je nespornou výhodou: Například hledáte někoho, kdo vám opraví mobilní telefon, tak zřejmě budete potřebovat někoho, kdo nebydlí daleko. Takže jsem-li z Karlových Varů, budu hledat v karlovarském katalogu.

Dost ale pusté teorie: vydejme se skutečně hledat. Blíží se léto, rozhodnu se jet na dovolenou, a to do Chorvatska. Chci zaprvé vědět, která cestovní kancelář mi může takovou dovolenou zařídit. Zadruhé se chci o Chorvatsku něco dovědět.

První šance je ta, že budu brouzdat katalogem. Nalistuji rubriku s názvem jako cestování turistika atd., v ní cestovní kanceláře a pak Chorvatsko, nebo země a Chorvatsko.

Druhá šance je hledat fulltextovým vyhledávačem a tam je nejdůležitější dostatečně omezit svůj dotaz, aby nevhodných odkazů bylo co nejméně. Takže když hledám stránky v češtině, asi bude lepší jít na český vyhledávací portál. Na něm do okénka na vstupní stránce zadám tzv. dotaz - Chorvatsk.

To "o" nám nevypadlo, je lepší ho tam nepsat - protože pak mi vyhledávač nenajde ty stránky, kde se mluví o CHORVATSKU. Místo "o" tam můžu napsat hvězdičku, která nahrazuje všechny ostatní znaky. I s diakritikou si dneska české vyhledávače většinou ví rady, a tak slovíčko vepište i s háčkami a čárkami. Teď zbývá jen stisknout hledej a čekat.

A teď většinou přichází kámen úrazu: odkazů je příliš a já se v nich neorientuji. Co dělat? Radí Lucie Kudláčková z Klikni.cz.

Omezovat lze například tím, že dám hledat několik slov - třeba Český rozhlas a ne jen rozhlas. Navíc můžu zvolit, zda mají být vyhledány stránky, kde jsou obě slova zároveň anebo alespoň jedno z nich - volba se provádí zvláštními znaky, operanty, které vám každá služba poradí. Příklad: +česk* +rozhlas* nebo česk* and rozhlas*.

Některé servery nabízejí ještě pokročilé vyhledávání. Stránky vyhledané fulltextem můžete omezit datem a výsledek omezit jen jedním odkazem na jednu doménovou adresu.

Chcete mít digitální záběry z toho, jak běžíte půlmaraton? 24. března se v centru Prahy poběží půlmaraton Kodak Praha a každý si bude moci z Internetu stáhnout fotografie, které budou jeho výkon v závodě dokumentovat. Najde je na stránkách Prague International Marathonu www.pim.cz a virtuálním fotoalbu na adrese album.volny.cz.

Příští téma: děti na Internetu

Markéta Kaclová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru