Jak se žák dozví o holocaustu, nezáleží na učebnici, ale na učiteli

V klasických učebnicích dějepisu je o holocaustu jen jedna kapitola. V praxi to znamená, že učitel by vlastně měl o zločinech proti lidskosti vyprávět jednu vyučovací hodinu. Realita je ale prý jiná, záleží na tom, jak se tématu chopí učitel.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dagmar Lieblová ukazuje vytetované vězeňské číslo | Foto: Václav Malina

Protože dnes ctíme památku obětí holocaustu, zeptali jsme se pedagoga a předsedy Asociace učitelů dějepisu Pavla Martinovského na to, jak se na českých školách o holocaustu učí a kdy se s tímto termínem děti vůbec poprvé setkávají.

Podle pedagoga a předsedy Asociace učitelů dějepisu Pavla Martinovského je možné téma holocaustu začít učit již spolu s látkou poloviny 30. let, kdy se dostává Hitler k moci.

Také není uzavřeno rokem 1945, kdy dochází k osvobození koncentračních táborů, ale pokračuje ještě v poválečných letech v osudech Židů vracejících se do vlasti.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jakým způsobem se k dětem dostávají iinformace o holocaustu, zkoumala reportérka Radiožurnálu Klára Bílá

„Snažím se si dovolit ten luxus nějak pracovat s časem, že se třeba zase něco málo potlačí,“ říká Pavel Martinovský, že výuka je „něco za něco“.

Podle Pavla Martinovského současné žáky téma holocaustu zajímá. Nejčastěji se studenti logicky ptají, proč k takové situaci vůbec došlo. On sám se proto výuku snaží pojmout formou jakési hry: všichni sedí ve vlacích, které je přepraví do koncentračních táborů.

„Navíc se snažím hodinu podpořit i četbou ukázky. Osvědčily se mi ukázky od Arnoště Lustiga, kde je na krátkém prostoru silný příběh,“ popisuje Pavel Martinovský a dodává, že ukázky jsou mezi studenty rozděleny. Společně pak pracují na analýzách textu a chování hrdiny.

Šest milionů srdcí vyletělo komínem. Jejich odkaz ale stále žije

Číst článek

Ve školních osnovách není striktně dané, kdy by se děti měly poprvé s tématem holocaustu seznámit a na jak dlouho. Podle Martinovského se ale o něm mohou dozvědět už na prvním stupni ve vlastivědě. A nejpozději pak v deváté třídě, kdy se probírá druhá světová válka.

„Pokud má učitel zájem kvalitně učit o tomto tématu, tak ty možnosti jsou velké,“ uzavírá Pavel Martinovský.

Klára Bílá, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme