Jak se žák dozví o holocaustu, nezáleží na učebnici, ale na učiteli
V klasických učebnicích dějepisu je o holocaustu jen jedna kapitola. V praxi to znamená, že učitel by vlastně měl o zločinech proti lidskosti vyprávět jednu vyučovací hodinu. Realita je ale prý jiná, záleží na tom, jak se tématu chopí učitel.
Protože dnes ctíme památku obětí holocaustu, zeptali jsme se pedagoga a předsedy Asociace učitelů dějepisu Pavla Martinovského na to, jak se na českých školách o holocaustu učí a kdy se s tímto termínem děti vůbec poprvé setkávají.
Podle pedagoga a předsedy Asociace učitelů dějepisu Pavla Martinovského je možné téma holocaustu začít učit již spolu s látkou poloviny 30. let, kdy se dostává Hitler k moci.
Také není uzavřeno rokem 1945, kdy dochází k osvobození koncentračních táborů, ale pokračuje ještě v poválečných letech v osudech Židů vracejících se do vlasti.
Jakým způsobem se k dětem dostávají iinformace o holocaustu, zkoumala reportérka Radiožurnálu Klára Bílá
„Snažím se si dovolit ten luxus nějak pracovat s časem, že se třeba zase něco málo potlačí,“ říká Pavel Martinovský, že výuka je „něco za něco“.
Podle Pavla Martinovského současné žáky téma holocaustu zajímá. Nejčastěji se studenti logicky ptají, proč k takové situaci vůbec došlo. On sám se proto výuku snaží pojmout formou jakési hry: všichni sedí ve vlacích, které je přepraví do koncentračních táborů.
„Navíc se snažím hodinu podpořit i četbou ukázky. Osvědčily se mi ukázky od Arnoště Lustiga, kde je na krátkém prostoru silný příběh,“ popisuje Pavel Martinovský a dodává, že ukázky jsou mezi studenty rozděleny. Společně pak pracují na analýzách textu a chování hrdiny.
Šest milionů srdcí vyletělo komínem. Jejich odkaz ale stále žije
Číst článek
Ve školních osnovách není striktně dané, kdy by se děti měly poprvé s tématem holocaustu seznámit a na jak dlouho. Podle Martinovského se ale o něm mohou dozvědět už na prvním stupni ve vlastivědě. A nejpozději pak v deváté třídě, kdy se probírá druhá světová válka.
„Pokud má učitel zájem kvalitně učit o tomto tématu, tak ty možnosti jsou velké,“ uzavírá Pavel Martinovský.