Nepravdivé nebo manipulativní výroky. Barrandov se má České televizi omluvit za Soukupovy výroky

Televize Barrandov se musí omluvit České televizi za některé výroky svého ředitele a moderátora Jaromíra Soukupa. Rozhodl o tom Městský soud v Praze. Soukup ve svém pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa podle soudu, jehož průběh sledoval Radiožurnál, řekl nepravdivé nebo manipulativní výroky. Verdikt není pravomocný. Soukup oznámil, že televize podá odvolání.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 17:50 29. 4. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Televize Barrandov se musí omluvit České televizi za některé výroky svého ředitele a moderátora Jaromíra Soukupa (ilustrační snímek) | Foto: Jan Handrejch/Právo | Zdroj: Profimedia

Jaromír Soukup se minulý rok v několika dílech pořadu věnoval hospodaření České televize. Soukromá televize Barrandov musí omluvu zveřejnit ve svém vysíláni i na webových stránkách.

„Vytýkané jednání nelze již označit za věcnou kritiku, ale za dehonestující tvrzení,“ konstatovala soudkyně pražského městského soudu Irena Karpíšková.

Vysílací rada zahájila správní řízení s Barrandovem. Vadí jí, že odvysílal zprávy jen jednou za den

Číst článek

„Vše se dá říct tak, aby to bylo řečeno kultivovaným a vhodným způsobem. Kritika každého veřejnoprávního subjektu je zdravá, ale musí se dle názoru soudu dělat způsobem, který není dryáčnický, dehonestující. Tento dryáčnický styl je nad rámec toho, co je v demokratické společnosti únosné,“ doplnila.

‚Masivní kampaň‘

Žaloba veřejnoprávní České televize (ČT) se týkala konkrétních 18 výroků, které ve zmíněném pořadu zazněly od 28. února do 30. června loňského roku.

Podle ČT byly nepravdivé, manipulativní a zkreslené. „Šlo o masivní kampaň, která pokračovala týden co týden,“ podotkla u soudu právnička ČT Markéta Havlová.

Soukup mimo jiné řekl, že „veřejnoprávní televize nepodléhá vůbec žádné kontrole a peníze v ní mizí úplně nekontrolovatelně“, že je v ní „dost darebáků a podvodníků“ nebo že ČT sport je „skutečná studnice profesionální korupce“.

Soukup kritizoval na Barrandově hospodaření České televize, ta mu odpovídala na twitteru

Číst článek

Mluvil také o „černé díře, ve které se každý rok ztratí sedm miliard“ a o tom, že „Česká televize se chová jako laciná holka, která si kupuje pozornost a vděk umělců a producentů“.

Podle Havlové bylo sice vidět, že Soukup z některých výroků časem ustupoval, protože zpočátku si například pletl příjmy a výdaje ČT, přesto ale v pranýřování veřejnoprávní televize pokračoval a jednotlivé díly pořadu jsou dodnes dostupné na webu TV Barrandov.

Účinek výroků navíc podle právničky zesilovaly dekorace ve studiu - pytle plné peněz nebo pětitisícové bankovky s portrétem generálního ředitele ČT Petra Dvořáka.

‚Vytržení z kampaně‘

Právnička společnosti Barrandov Televizní Studio Zuzana Ottová žádala zamítnutí žaloby v celém rozsahu. „Jednotlivé napadené výroky jsou zcela vytrženy z kontextu pořadu,“ uvedla.

Podle ní nejsou vyjádření způsobilá zasáhnout do pověsti ČT, protože jsou založena na faktických podkladech. „Pan Soukup pouze zopakoval to, co bylo veřejně dostupné - z různých powerpointových prezentací a z článků jiných médií,“ prohlásila.

Nezvala oponenty a před volbami zvýhodnila Zemana. TV Barrandov porušila zákon, tvrdí vysílací rada

Číst článek

Ottová dále uvedla, že TV Barrandov má právo na svobodu projevu a že ČT se snaží o cenzuru. „S ohledem na postavení a financování žalobce (ČT) je na místě veřejná diskuse, kterou se žalovaný snaží podnítit. Žalobce má povinnost snášet větší míru kritiky. Kritice se může bránit mimoprávními zdroji - své názory může zveřejňovat v médiích,“ řekla.

Soud vyhověl ČT ve všech jejích požadavcích. Soukup se tak má obsáhle ústně omluvit v pěti po sobě jdoucích dílech Kauz Jaromíra Soukupa, a to hned po úvodní znělce a s logem ČT po své pravé ruce. Barrandov Televizní Studio má také podle rozsudku zaslat generálnímu řediteli ČT omluvný dopis podepsaný Soukupem a kopii dopisu poslat Radě České televize. Omluvu má společnost zveřejnit také na televizním webu.

Soukup verdikt odmítá

„Televize Barrandov zásadně odmítá pokusy České televize o cenzuru českého mediálního prostředí,“ reagoval Soukup v tiskovém prohlášení. Soud podle něj neřešil podstatu sporu, ale zaměřil se jen na formu, jakou byly informace v pořadu podané.

„Dodnes Česká televize zveřejňuje v rejstříku smluv torza, kde jsou často zcela bezdůvodně začerněné celé stránky. Dodnes si televize nenechala zkontrolovat své hospodaření Nejvyšším kontrolním úřadem, i když by o to mohla požádat. Takže i nadále trvám na všem, co jsem v průběhu pořadu řekl, a nevidím jediný důvod se omlouvat,“ dodal Soukup.

Právnička ČT u soudu poukázala mimo jiné na to, že hospodaření veřejnoprávní televize podléhá kontrole ze zákona. „Každoročně jsou sestavovány zprávy o hospodaření, které jsou předkládány Poslanecké sněmovně. Všechno o hospodaření je dostupné na webu,“ poznamenala.

Podnikatel Soukup, který je majitelem mediálních firem Médea Group a Empresa Media, hodlá kandidovat v příštích prezidentských volbách. Počátkem letošního roku oznámil založení politického hnutí List.

Pod Empresa Media spadá TV Barrandov a časopisy Týden, Sedmička nebo Instinkt. Soukup moderuje mimo jiné Týden s prezidentem, což je pravidelné interview s Milošem Zemanem.

lio, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme