Druhý muž ANO Faltýnek podle odposlechů jednal v zájmu Kapsche, píše Právo

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek podle deníku Právo ovlivňoval antimonopolní úřad v kauze zakázky na výběr mýtného. Deník napsal, že získal policejní odposlechy ze dvou schůzek v listopadu 2017.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek | Foto: David W Cerny | Zdroj: Reuters

Jaroslav Faltýnek už v pátek přiznal, že jednal se zástupci společnosti Kapsch a scházel i se zástupci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Řekl ale, že jeho cílem bylo vypsání tendru, aby Česká republika nemusela řešit, co dál s mýtem. Podle něj se díky činnosti skupiny ušetřilo 1,5 miliardy korun.

Jenže podle zjištění Práva, které se seznámilo s policejními odposlechy, nejsou Faltýnkova tvrzení zcela pravdivá.

Jednal jsem s firmou Kapsch i antimonopolním úřadem. Ušetřilo se 1,5 miliardy, tvrdí Faltýnek

Číst článek

Policie si nahrála dvě schůzky z listopadu 2017 v brněnských hotelech Holiday Inn a Voroněž, kde se místopředseda ANO sešel se šéfem Kapsche Karlem Feixem a poté s Petrem Rafajem.

„Faltýnek řekl předsedovi ÚOHS Rafajovi mj. to, že je potřeba udělat, co chce společnost Kapsch,“ cituje deník vyjádření detektivů k obsahu jejich hovoru.

Policie odposlechla i Rafajova slova, když se Faltýnka ptá, co má přesně udělat, aby „mohl k tomuto výsledku směřovat činnost úřadu.“

Bez mandátu

Deník navíc poznamenal, že se dopravní rada vzniklá za vlády Bohuslava Sobotky (ČSSD), kterou Faltýnek své schůzky vysvětluje, vůbec neměla zabývat spory o novém dodavateli mýtného systému.

„Dopravní koaliční rada byla orgán ustanovený tehdejší koaliční vládou. Neměla od ministerstva dopravy žádný mandát vyjednávat o mýtném, protože to nebyl orgán, který spadá pod ministerstvo,“ uvedla k Faltýnkovu tvrzení mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Policie ukončila zásah na radnici Brno-střed. ‚Je třeba počkat, s čím přijde,‘ reaguje Babiš

Číst článek

Zjištění deníku vyvrací i Faltýnkova slova o tom, že se snažil získat lepší ceny za mýtné a koaliční rada tak státu ušetřila 1,5 miliardy.

Zaznamenané schůzky Faltýnka s Feixem a Rafajem se totiž konaly tři měsíce po uzavření soutěže a vybrání vítěze, který od ledna příštího roku nahradí systém Kapsche pro výběr mýtného na silnicích. Nabídka konsorcia CzechToll/SkyToll ovšem byla skoro o tři miliardy nižší než nabídka Kapsche, a to 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.

Policie podle příkazu k domovní prohlídce podezřívá Rafaje, jeho místopředsedkyni Evu Kubišovou a Feixe z korupce, první dva jmenované také ze zneužití pravomoci úřední osoby. Mluvčí Kapsche David Šimoník sdělil, že se nikdo z firmy nedopustil žádného nezákonného jednání.

Spor o mýtné

O společnosti Kapsch se v posledních měsících psalo zejména v souvislosti se spory o mýtné.

ÚOHS se zadávacím řízením na systém elektronického mýtného, v němž uspělo již zmíněné konsorcium CzechToll/SkyToll, začal zabývat z vlastní iniciativy v říjnu 2017. Právě v tomto správním řízení vydal předloni v listopadu předběžné opatření, které ministerstvu zakazovalo uzavřít s vítězem tendru smlouvu až do pravomocného rozhodnutí.

Rezignujte, vyzvala Transparency International šéfa antimonopolního úřadu Rafaje

Číst článek

V následujících měsících úřad zahájil na návrh Kapsche další čtyři správní řízení, která postupně spojoval do jednoho správního řízení, jež ukončil loni v září.

V prosinci ÚOHS zamítl návrh Kapsche na zrušení podepsané smlouvy a o několik dní později zastavil také řízení o námitkách. Zamítnutí námitek už Kapsch napadl žalobou u Krajského soudu v Brně.

Společnost pak na konci února oznámila, že se kvůli rozhodnutí antimonopolního úřadu o mýtném tendru, kterým potvrdil platnost smlouvy mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll/SkyToll, obrátí na soud.

dbr, jt Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme