‚Je to přestavba nejvytíženější křižovatky v Česku.‘ V Brně začínají dvouletá dopravní omezení
Na jihu Brna začalo v sobotu hned po půlnoci velké dopravní omezení. Silničáři spustili dvouletou přestavbu křižovatky dálnic D1 a D2 a její rozšíření na šest pruhů. Dělníci tam teď chystají nové dopravní značení. Policie očekává velké problémy. Stejně jako řidiči kamionů, kteří si dobře pamatují, jak ještě před pár měsíci kvůli předchozímu omezení stáli v desetikilometrových kolonách.
„Z pohledu dopravce a řidičů jsme na tu situaci velmi rádi rychle zapomněli,“ říká šéf přepravní firmy ze Šlapanic u Brna Michal Růžička. S kamionem pro něj jezdí řidič Karel Dvořáček.
‚Je to přestavba nejvytíženější křižovatky v Česku.‘ V Brně začínají dvouletá dopravní omezení
„Na D1 směr Brno, asi 2 km před Velkou Bíteší. Takže přes dvě hodiny zdržení a kolona až do Brna,“ popisuje Dvořáček situaci při rozšiřování dálnice D1 na jihu Brna.
Dělníci se v sobotu pustili do navazujícího úseku a řidiče pravděpodobně čekají podobné potíže jako při rozšiřování dálnice.
„Je to přestavba možná nejvytíženější křižovatky v České republice,“ odůvodňuje pravděpodobné potíže generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Celkem devět obchvatů měst a obcí plánují na jižní Moravě vybudovat krajští silničáři
Číst článek
Kolony nákladních i osobních aut
Stejně jako minule čekají asi 80 tisíc aut denně problémy a kolony kamionů v pravém pruhu na D1 i D2. „Nedodržovaly se doby jízdy a odpočinku. Měli jsme s tím problémy, protože nebylo možné vozidla odstavit a museli jsme do kolon vozit náhradní řidiče, abychom byli s technikou schopni dojet na základnu,“ popisuje Michal Růžička a dodává, že by bylo nejlepší mít stanovené objízdné trasy, třeba hned u slovenských hranic.
Směřovat tranzitní dopravu ke Znojmu nebo k Hodonínu, ale podle Mátla není možné. „To jsou komunikace, které dneska nevyhovují nákladní dopravě. Také si myslím, že Znojemáci by neradi slyšeli, že se snažíme posílat kamiony skrz Znojmo,“ přibližuje Mátl.
Potíž jsou také případy, kdy řidiči kamionů nezvládnou kvůli kolonám dodržovat přestávky, anebo naopak musí a nezbývá jim, než kvůli obavě z pokuty stát mimo odpočívadla, kterých je málo.
Vedení Jihomoravské kraje navrhne odvolání šéfa silničářů. Je obviněný z manipulace se zakázkami
Číst článek
„Řidiči nákladních vozidel mnohdy samozřejmě mají problém s dodržením předepsaných přestávek a odpočinku. Cíleně se na tohle nezaměřujeme, naší prioritou je obnovit aspoň přiměřenou plynulost provozu,“ vysvětluje zástupce šéfa jihomoravské dopravní policie Lubomír Sedlák.
‚Možná strašíme zbytečně‘
Policie teď posílila hlídky, včetně motorkářských, které se v minulosti osvědčily. „Jsme na to připraveni. Předpokládáme, že se situace zhorší a už mezi exity Hustopeče a Blučina bude konec fronty,“ říká Sedlák a dodává, že u exitů by měly být i proměnné značky se včasným varováním.
Zákaz vstupu do autobusů s kelímkem? Plánované omezení na jižní Moravě se kvůli sporům odkládá
Číst článek
Apelujeme na správce, abychom tady rozšířili a doplnili tyhle systémy a zavčas upozorňovali řidiče před dojezdem do kolony,“ přibližuje Sedlák, podle kterého se tak snaží zabránit nejfatálnějším nehodám.
Celá situaci by měla být pečlivě sledována a případně se ji silničáři budou snažit vylepšit. Budou vycházet ze zkušeností z minulé rekonstrukce.
„Je tady spousta nových inovací a nápadů, jak tu situaci vylepšit. Nebudeme si nic zastírat, problém to bude. Třeba ale strašíme zbytečně a nebude to tak hrozné,“ říká Mátl.
O tomto víkendu dělníci zavřou půlku nájezdů a sjezdů dálniční křižovatky, v lednu k tomu uzavřou i jeden pás D1. Podrobné nákresy dopravních omezení najdou řidiči na novém webu Ředitelství silnic a dálnc.
