Je třeba chuť pracovat, říká ministr Ťok ke stavbě nových silnic

Ministerstvo dopravy chce příští rok začít stavět víc než dvě stě kilometrů nových silnic a chce také zrychlit přípravu staveb. Nebude k tomu ani čekat na novelu stavebního zákona, která je plánovaná nejdřív na druhou půlku roku 2016. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (nominovaný hnutím ANO) je potřeba, aby úředníci využili stávající možnosti a také aby měli chuť pracovat.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dan Ťok

Dan Ťok | Foto: Filip Jandourek

„Nejsem příznivec myšlenky, že uděláme nový zákon a všechno se vyřeší. Podle mého názoru zákony je potřeba upravit, ale je potřeba upravit také jednotlivou práci lidí a je hlavně potřeba jim vytvořit podmínky, aby mohli pracovat,“ uvedl ministr Ťok v rozhovoru pro Český rozhlas.

Podle něj v minulosti dostávali referenti, kteří se zabývali výkupem pozemků, řadu protichůdných informací, což bylo způsobené častými výměnami v čele resortu dopravy či na Ředitelství silnic a dálnic. Důsledek byl, že příprava staveb vázla.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zrychlení přípravy staveb silnic mluvili ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO) a poslanec František Laudát (TOP 09)

„Rovněž v minulém roce, v roce 2014, bylo pánováno na projektovou přípravu staveb 2,5 miliardy, a vyčerpali jsme 1,3 miliardy, to je málo. Takže můj pokyn je – máme prostředky, můžeme něco dělat, a nemáme čekat na to, až se změní zákon,“ dodal Ťok.

V tomto smyslu se prý ministr už dohodl s šéfem ŘSD Janem Kroupou. „A oni už do dnešní doby v podstatě zadali výběrová řízení ve výši asi jedné miliardy, takže my opravdu jedeme a snažíme se pokračovat v přípravě staveb. Na to není potřeba změnit zákon, na to je potřeba chuť pracovat,“ poznamenal Ťok.

V tom s ministrem souhlasí i opoziční poslanec, člen sněmovního podvýboru pro dopravu František Laudát (TOP 09). Podle něj je potřeba, aby na sebe ministr vzal odpovědnost, aby se úředníci nemuseli v případě snahy o urychlení staveb bát případných postihů.

„Celý resort je svázán nejenom zákony, ale i nesmyslnými vnitřními směrnicemi,“ poznamenal Laudát.

Podle ministra Ťoka úředníkům v přípravě staveb pomůže i novela zákona o urychlení staveb, která umožnuje zvýšit výkupní cenu.

Stavba silnice Cheb-Karlovy Vary | Foto: Zdeněk Trnka

„Podle schválené novely mohou nabídnout osminásobek a ve výjimečných případech i šestnáctinásobek, a myslím si, že dneska je ta nabídka velmi dobrá. Navíc máme pravidlo, které říká, že když do 90 dnů tuto nabídku nepřijmou, tak začíná proces vyvlastňování, “ uvedl Ťok.

„Ještě máme debatu o tom, jestli těch osm a šestnáct je logických a dobrých, ale myslím, že nejdříve musíme prostě vyzkoušet v praxi, jak to funguje – začíná to fungovat, máme dobré reakce – a pak budeme pokračovat dál,“ dodal Ťok.

Co zmiňovaného zákona týká, tam už se s ministrem Laudát neshodne. Podle poslance za TOP 09 je novela „prokorupční a nebezpečná“. „Jestli bude úplně funkční, bude plně funkční do prvního soudního procesu, který možná přijde, možná nepřijde,“ poznamenal Laudát.

Veronika Sedláčková, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme