Jednota matematiků chce změnu v maturitách. Test by prý měl odpovídat typu školy

Z matematiky letos u státních maturit propadlo přes dvacet procent maturantů, o něco víc než loni a také řádově víc než v jiných předmětech. Jednota českých matematiků a fyziků podle svého předsedy Josefa Kubáta navrhne změnu testování, a to podle typu školy. Jinak prý budou výsledky každý rok podobné. Na problému pracuje také ministerstvo školství, to se prý snaží podporovat výuku matematiky a přírodních věd už v nižších ročnících.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita (ilustrační foto)

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Ministerstvo školství považuje pětinu maturantů, kteří propadli z matematiky, za problém. Je to přibližně stejný počet jako loni.

Podle ministra Petra Fialy je to nutné řešit dlouhodobými opatřeními. Resort už například nedávno upravil rámcový vzdělávací program tak, aby se výuka zlomků přesunula do nižších stupňů základních škol.

Přehrát

00:00 / 00:00

O současnosti a budoucnosti maturity z matematiky mluvil na Radiožurnálu předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát

„Konkrétně například investujeme finanční prostředky z evropských strukturálních fondů do podpory výuky matematiky a přírodovědných disciplín, a to nikoli jenom na střední školy a základní, ale dokonce i do předškolní výchovy, kde je potřeba podle všech mezinárodních zkušeností se zlepšováním matematické znalosti začít,“ řekl ministr.

Děti mají podle něj problémy i v mezinárodních srovnávacích testech.

„Které ale nejsou zaměřeny na sledování znalostí, které děti získávají, ale toho, jak je dokáží prakticky využít. A možná tímto směrem budeme muset měnit ještě dál výuku matematiky, aby tato situace byla lepší,“ dodal Fiala.

Předsedu Jednoty českých matematiků a fyziků Josefa Kubáta prý výsledky maturantů z matematiky nepřekvapily. „Myslím si, že soudný člověk musel očekávat, že neúspěšnost se bude pohybovat v matematice mezi 20 až 25 procenty,“ řekl Kubát.

‚Vynikající žák 9. třídy by odmaturoval‘

Důvodem však podle něj nebyla náročnost testů. „Z těch 26 úloh, když je bude dělat vynikající žák deváté třídy a velmi solidní žák prvního ročníku střední školy, tak musí odmaturovat. Tam bylo tak pět šest úloh, které se týkaly trochu už té středoškolské látky,“ uvedl Kubát.

Podle něj je problém v tom, že maturita je stejná pro všechny střední školy od gymnázií před odborné školy až po učiliště, ačkoli v počtu hodin matematiky se jednotlivé školy liší.

Jednota českých matematiků a fyziků chce proto změnu.

„Jednota českých matematiků vyvolala takzvané veřejné slyšení v Senátu, které bude 11. června. A my tam budeme hájit stanovisko, že by v budoucnu měla být jiná matematika, jiná maturita pro gymnázia, jiná pro absolventa odborné školy a jiná pro absolventa středního učiliště,“ řekl Kubát.

Zdůraznil, že matematika by měla být spolu s český jazykem a cizím jazykem u maturity povinná.

„Budeme navrhovat, aby se za dva, za tři roky začalo na gymnáziích, za další dva roky na odborných školách a pochopitelně učiliště bychom měli řešit naprosto samostatně,“ dodal Kubát.

Jana Čermáková, Martin Křížek, Vojtěch Kouřímský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme