Jízdenky v pražské MHD podraží, opozici se to nelíbí

Opozice kritizuje plánované zdražení jízdného. Jednorázová jízdenka v pražské městské hromadné dopravě by totiž měla stát až 32 korun. Počítá s tím koalice ODS a ČSSD, která předkládá změny v systému MHD. Mimo jiné zavádí bezplatnou dopravu pro děti do 15 let a seniory od 65 let.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Od 17. září začíná opět na celé trase jezdit tramvajová doprava

Od 17. září začíná opět na celé trase jezdit tramvajová doprava | Foto: Tomáš Adamec

Se zdražením ale nesouhlasí opozice, konkrétně zastupitel TOP 09 a člen výboru dopravy Tomáš Hudeček. „Odporuje zdravému rozumu, který říká, že pokud se na jedné straně přidává a na druhé odebírá, nedochází k úspoře ani k čemukoliv jinému.“

Podle náměstka primátora Karla Březiny ale dojde k prodloužení časovosti jízdenky. "U té s nižší sazbou to je z 20 minut na 30 a u druhé ze 75 minut na 90 minut. Prostou matematikou potom dojdeme k tomu, že dochází buď ke zlevnění jízdenky na jednu minutu, nebo ke zhruba stejné ceně na jednu minutu,“ vysvětluje.

Předplatní kupóny zůstávají beze změny, což potvrzuje i primátor Prahy Bohuslav Svoboda.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Nikola Bojčev o zdražování jízdného

„Je to v souladu s naším volebním programem – že nebudeme zdražovat předplatné. Je to snaha o to, aby tíže nákladů, které doplácí hlavní město Praha, protože žádná jízdenka není hrazená v tom, kolik přeprava člověk stojí, byla pro cizince a ty, kteří nejsou občany Prahy, poměrně vyšší. Je to i snaha o to, aby předplatní jízdenka začala být pro Pražany skutečně výhodná,“ vysvětluje primátor.

Úprava jízdného by měla platit od července letošního roku. Příští úterý se tím bude zabývat rada města.

Například ostravská MHD zdražila letos v lednu. Za krátkodobé jízdenky lidé platí o korunu víc. Třeba patnáctiminutová cesta tramvají stojí 14 korun, hodinová 22 korun.

Podražily také dlouhodobé jízdenky, a to o několik desetikorun. Dopravní podnik spočítal, že si na platbách od cestujících přilepší během roku o 22 milionů korun. Jak dodává ostravský primátor Petr Kajnar, radnice i tak dává největší městské firmě více než miliardovou dotaci.

„Rostou ceny surovin, existuje inflace a město dlouhodobě udržuje poměr mezi tím, co platí cestující, a tím, co dotuje město, na jednu třetinu a dvě třetiny. Potom zdražení zhruba 32 procent platí cestující, i když u každé jízdenky to může být různé, a zbytek platí město,“ vysvětluje Kajnar.

Brno zvyšovalo předplatní jízdenky naposledy v roce 2008, jednorázové pak v roce 2009. Co se týče cen, lidé tam platí za 10 minut jízdy 14 korun, za hodinu 22 korun. V budoucnu se dá čekat zdražení jízdného v souvislosti se změnami DPH.

Nikola Bojčev, Mariana Zapotilová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme