Kabina lanovky na Ještěd spadla, protože neměla automatickou brzdu, zjistila Drážní inspekce

Bezprostřední příčinou pádu kabiny lanovky na Ještědu v Liberci po přetržení tažného lana před třemi lety bylo, že byla lanová dráha provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy. V minulosti byly totiž v rozporu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací dráhy neoprávněně odstraněny. V závěrečné zprávě k vyšetřování pádu to v pátek oznámila Drážní inspekce. Nedostatečná byla i kontrola ze strany Drážního úřadu.

Liberec (Aktualizováno: 10:59 8. 11. 2024) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bezprostřední příčinou pádu kabiny lanovky na Ještědu v Liberci po přetržení tažného lana před třemi lety bylo, že byla lanová dráha provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy

Bezprostřední příčinou pádu kabiny lanovky na Ještědu v Liberci po přetržení tažného lana před třemi lety bylo, že byla lanová dráha provozována bez prvků zajišťujících automatickou aktivaci brzdy | Foto: Vít Černý | Zdroj: ČTK

Za bezprostřední příčinu pádu kabiny, při níž zemřel průvodčí, označila také uznávání lanové dráhy k provozu. „Přes zjevné rozpory skutečného stavu s právními předpisy, normami a technickou dokumentací, které způsobilost k provozu vylučovaly,“ uvedla inspekce.

Prasknutí lana zřejmě předejít nešlo, pádu lanovky na Ještěd se ale zabránit dalo, shrnuje šéf inspekce

Číst článek

České dráhy v pátečním vyjádření odmítly, že by lanovku na Ještěd provozovaly v rozporu s předpisy.

„Lanová dráha na Ještěd byla provozována na základě platného Průkazu způsobilosti vydaného Drážním úřadem. České dráhy po celou moderní historii (po roce 1990) disponovaly vždy veškerými úředními povoleními, schváleními a ověřeními potvrzujícími, že faktický stav lanové dráhy, a to včetně absence automatické vozové brzdy, odpovídá bezpečnostním požadavkům pro její provoz v souladu s platnou legislativou a všemi obecně závaznými předpisy,“ uvedl mluvčí dopravce Filip Medelský.

Podle něj při žádné předchozí kontrole ze strany Drážní inspekce, Drážního úřadu a dalších orgánů nebyl technický stav lanovky nikdy zpochybněn. „Současně tyto kontroly nikdy nekonstatovaly, že by jakýkoliv bezpečnostní prvek chyběl,“ dodal.

Popis pádu lanovky na Ještěd podle Drážní inspekce | Zdroj: Drážní inspekce

O chybějící brzdě nevěděli

Drážní úřad (DÚ) se o odstranění automatické brzdy lanovky na Ještěd dozvěděl až po jejím tragickém pádu v říjnu 2021. V pátek to uvedla mluvčí úřadu Pavlína Straková. Problém s brzdou podle ní vznikl v 70. letech minulého století, zatímco DÚ dozoruje lanovky až od svého vzniku v roce 1995. Drážnímu úřadu inspekce vytkla nedostatečnou kontrolu. 

V reakci na závěry vyšetřování DÚ uvedl, že již pracuje na návrhu legislativy, která by měla rozšířit možnosti jeho dohledu.

2:35

Policie už nestíhá České dráhy kvůli zřícení lanovky na Ještěd. Rozhodli o tom liberečtí žalobci

Číst článek

Drážní úřad dozoruje lanovky od roku 1995, kdy byl zřízen zákonem o dráhách. Zpočátku vykonávala dozor paralelně i Drážní inspekce. „O tom, že automatická brzda byla neoprávněně odstraněna, jsme se dozvěděli až v průběhu šetření mimořádné události,“ uvedla Straková. Předložené revizní zprávy podle ní tento fakt nikdy nezmínily.

Mluvčí připomněla, že souběžně s Drážní inspekcí vyšetřuje pád lanovky na Ještěd i policie. „Již v minulosti obvinila fyzické osoby, které nejsou v pracovněprávním vztahu s Drážním úřadem,“ uvedla Straková.

V reakci na závěry vyšetřovací zprávy chce DÚ iniciovat změnu legislativy, která by posílila jeho roli při dozoru nad činností revizních techniků. Především chce mít možnost účastnit se zkoušek a prohlídek zařízení.

Termín jejich konání nemají provozovatelé podle současných zákonů povinnost úřadu hlásit. „Proto Drážní úřad nemá možnost přímo kontrolovat činnosti revizních techniků a inspektorů,“ uvedla Straková. Fakticky je tak úřad schopný kontrolovat pouze dodržování zákonných požadavků na provedení povinných revizí, prohlídek a zkoušek ve stanovených intervalech a situacích.

,To neštěstí bez něj mohlo dopadnout hůře.‘ Liberecký hejtman ocenil průvodčího ještědské lanovky

Číst článek

Provoz lanových drah v České republice podléhá několikastupňové kontrole. Jejím základem je běžná denní kontrola obsluhou lanovky a průběžné kontroly různých technických částí. Jednou ročně je předepsána provozní revize, kterou provádějí revizní technici. Jednou za tři roky musí technický stav lanové dráhy prověřit akreditovaný inspektor.

Tragický pád lanovky

Tragická nehoda na visuté lanovce se stala 31. října 2021. Kabina ze stanice vyjela ve 13:37:40, tažné lano se přetrhlo o 26 vteřin později a na zem spadla kabina ze zhruba třicetimetrové výšky zřejmě o dalších 16 vteřin později.

Inspekce dospěla k závěru, že tažné lano se přetrhlo kvůli přetížení tahem. „Kdy významným prvkem přispívajícím k procesu poškození byla zjištěná výrazná koroze jednotlivých drátů tažného lana, která vedla k oslabení jejich průřezu,“ popsala inspekce.

Pád nepřežil průvodčí, v kabině pro 35 lidí byl sám. Třinácti cestujícím ve druhé kabině se nic nestalo, zůstala viset na nosném laně 15 metrů nad zemí. Její průvodčí ručně aktivoval záchrannou brzdu a zastavil kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici. Z kabiny pak museli cestující vyprostit hasiči.

V souvislosti s pádem lanovky jsou z obecného ohrožení z nedbalosti obviněni tři lidé. Stíhání u další osoby a firmy, což byly České dráhy (ČD) jako tehdejší vlastník lanovky, státní zástupce na základě jejich stížnosti zastavil. Obžaloba zatím podána nebyla.

Havarovaná lanovka na Ještěd bude mimo provoz minimálně tři roky. Čeká ji řádná rekonstrukce

Číst článek

Dvoukabinová visutá lanovka začala jezdit na Ještědu v roce 1933. Ročně přepravila v posledních letech před nehodou kolem čtvrt milionu cestujících. V její devadesátileté historii se tažné lano přetrhlo už v roce 1944. Tehdy ale měla lanovka jiný systém jištění se dvěma tažnými lany a nehoda neměla tragické následky.

Lanovka se starým systémem jezdila na Ještěd do rekonstrukce mezi lety 1971 a 1974. Původní i nová lanovka fungovaly na podobném principu, ale systém jištění byl rozdílný. Po rekonstrukci v 70. letech zůstalo lanovce po jednom tažném a přítažném laně, dostala čelisťovou brzdu s třemi různými prvky aktivace, z toho dva byly automatické. Oba ale byly v minulosti odstraněny.

Průvodčí sice byli vyškoleni, jak mají v případě nehody postupovat, ale v tomto případě průvodčí na ruční brzdu nedosáhl, a kabinu proto nemohl zastavit.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme