Kampaň 'Ryba domácí' má zvýšit konzumaci českých ryb

Sladkovodní ryby zůstávají pro Čechy stále velkou neznámou. S evropskou kampaní Ryba domácí sice kapry nebo candáty začali kupovat i mimo Vánoce, ale v porovnání s ostatními vnitrozemskými státy je to stále málo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ryba

Ryba | Foto: Ivana Šuláková

Každý Čech sní v průměru kilogram a 400 gramů ryb ročně. Číslo navíc zohledňuje i vánoční svátky. Nepočítá jen s rybím masem jako takovým, ale i s tím, co obvykle vyhazujeme, tedy s kostmi nebo vnitřnostmi, takže množství rybího masa, které ve skutečnosti sníme, je ještě nižší.

Prezident Rybářského sdružení Jan Hůda je i přesto za takové číslo rád: „Je hrozně nízké, ale když vezmu trend 10, 20 let zpátky, číslo bylo ještě nižší a mělo setrvalý stav, tak se zvýšilo.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Květa Moravcová o konzumaci v ryb v Odpoledním Radiožurnálu.mp3

S výsledky kampaně je spokojené také Ministerstvo zemědělství. Projekt přišel na 150 milionů korun, přičemž ze 75 procent platil projekt Evropský rybářský fond a Česko hradilo zbylých 25 procent.

Důvodů, proč jíme tak málo sladkovodních ryb, je více, ale ten hlavní vychází z historie. Po válce se lidé potřebovali najíst, možná i proto komunisté upřednostňovali chov krav a vepřů, ryby se tak dostaly na okraj zájmu.

Ale v dřívějších dobách, kdy lidé pracovali třeba jen za jídlo nebo minimální mzdu, si těžce fyzicky pracující vymiňovali také něco jiného, než jen lososa nebo jinou rybu. Rybí maso totiž nedálo rolníkovi tolik energie, jako červené maso.

Dnes jsou lidé motivovaní kupovat spíše mořské ryby a plody, které navíc často bývají zpracované nebo opracované, takže odpadá práce v kuchyni.

Se začátkem kampaně Ryba domácí spotřeba sladkovodních ryb v Česku o něco vzrostla, i když ne o moc. Evropská komise už kvůli tomu kývla na pokračování projektu, kampaň začne s příštím rokem a přijde na 60 milionů korun. Tentokrát bude cílem to, aby lidé na sladkovodní ryby nezapomněli a aby je kupovali častěji.

Květa Moravcová, Aneta Vojtěchová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme