Kandidát na ministra dopravy Dan Ťok se sejde s premiérem Bohuslavem Sobotkou

Dnes by mělo být jasné, jestli se bývalý generální ředitel firmy Skanska Dan Ťok stane ministrem dopravy za hnutí ANO. Má se sejít s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD), aby si ujasnili priority a způsob vedení resortu. Kritici Ťokovi vyčítají, že přichází z jedné z největších stavebních společností v Česku a mluví o střetu zájmů. Zaznívají ale i názory, že má předpoklady být dobrým ministrem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy je dosavadní ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok

Kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy je dosavadní ředitel stavební firmy Skanska Dan Ťok | Zdroj: ČTK

Dan Ťok by chtěl předsedu vlády přesvědčit, že je člověk schopný konsenzu a že využije zkušeností ze Skansky hlavně ke zklidnění situace na Ředitelství silnic a dálnic tak, aby se opět rozběhla výstavba silnic.

„Pokud se stanu ministrem, tak bych rád stabilizoval situaci a vyzval bych všechny strany, které by mohly přispět k tomu, aby se začalo víc investovat a dělat rozumné kroky v oboru dopravy a vůbec silničního stavitelství,“ naznačil své priority kandidát na post ministra dopravy Dan Ťok.

Přehrát

00:00 / 00:00

O situaci na ministerstvu dopravy mluvili František Lehovec, dopravní expert z fakulty stavební ČVUT, a Petr Holub, komentátor Echo24.

Pozvat na setkání si ho chce také prezident Miloš Zeman, který si ho také chce zeptat na jeho názory, vize a koncepce. „To, co mě bude zajímat, není to, že je to manažer nebo podnikatel, ale jestli je úspěšný, nebo neúspěšný. To v této chvíli zatím nevím,“ řekl prezident.

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš si myslí, že zkušenost s vedením velké stavební firmy je Ťokovou výhodou, protože si dokáže poradit s ataky stavebních firem především na ŘSD. Kandidáta na ministra dopravy považují za úspěšného manažera a odborníka také mnozí představitelé opozice.

Debatuje se ale o tom, jestli bude, nebo nebude ve střetu zájmů. Skanska se totiž specializuje na stavby a rekonstrukce dálnic, silnic a mostů, na stavby mezinárodních koridorů i regionálních tratí. Ťok se ve firmě už sice vzdal všech funkcí, ale Skanska vede společně s dalšími firmami spor se státem kvůli zvlněné dálnici D47. Ťok tvrdí, že se od předchozího zaměstnavatele dokáže odstřihnout.

„Myslím si, že pan Ťok bude schopen vytvořit si prostředí, ve kterém bude existovat vzájemná důvěra, a že bude mít také větší štěstí ve výběru reprezentantů státní správy a také svých poradců a eventuálně aparátu na ministerstvu,“ uvedl profesor František Lehovec, dopravní expert z fakulty stavební ČVUT.

Pětiletá destrukce

Upozornil, že problémy na ministerstvu dopravy se netýkají pouze situace na Ředitelství silnic a dálnic. „To je to, co okolí nejvíc vnímá. Ale myslím, že celý problém je třeba vidět v určité časové řadě. Všechno to, čeho jsme dneska svědky, je podle něj důsledek pětileté postupné destrukce státní správy v oblasti dopravy,“ přiblížil.

„Začala na ministerstvu dopravy příchodem prvního ministra, který vytvořil negativní atmosféru vůči přípravě a realizaci dopravních staveb a zasloužil se o to, že se snížil plánovaný objem přípravy a prostředků více než o třetinu. A to byl start té situace,“ vysvětlil.

Podle Lehovce je ŘSD postiženo stejně jako samotné ministerstvo dopravy permanentními změnami, nekoncepčním přístupem a nervozitou. „Pan Ťok se musí hlavně zbavit falešné iluze, že problém je rychle řešitelný. A že důsledky minulosti lze zahladit během několika týdnů či měsíců. To je iluze,“ dodal František Lehovec z ČVUT.

Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme