Myšlenka dává smysl, další změny by ale byly katastrofou, míní odborníci o spojení ministerstev

Spojení ministerstev dopravy a průmyslu může dávat smysl, problémem však je, že agenda obou úřadů je velmi rozsáhlá. Shodli se na tom zástupci oborových asociací. Poté, co premiér Andrej Babiš (ANO) v pondělí navrhl odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), chce vedením resortu trvale pověřit vicepremiéra, ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO). Prezident Miloš Zeman se změnou souhlasí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) by měl nově vést i agendu ministerstva dopravy | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Každý resort má mnoho problémů a velké agendy, které je potřeba v následujícím období uskutečnit, proto máme obavy, zda v takto krátkém čase bude, ačkoliv pan ministr Havlíček je multifunkční a mimořádně pracovitý, vůbec možné v jedné osobě dva resorty uřídit,“ řekl mluvčí Hospodářské komory Miroslav Diro.

Kremlík končí jako ministr dopravy. Babiš vyzval k odchodu i jeho náměstka a šéfa dopravního fondu

Číst článek

Rozhodnutí premiéra podle něj komora bere na vědomí a respektuje ho. „Z dlouhodobého hlediska myšlenka sloučit ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu s tím, že by vzniklo jedno ministerstvo hospodářství, které zahrnuje průmysl, obchod a dopravu, není úplně nesmyslná, ale k tomu je potřeba realizovat mnoho legislativních i procesně organizačních kroků,“ uvedl Diro.

Výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík uvedl, že dopravě v minulosti dlouhodobě chyběla stabilita. „Bohužel za této vlády se situace opakuje a máme již třetího ministra v průběhu necelých dvou let. Nový ministr Havlíček bohužel nemůže mít žádný čas hájení, protože je třeba řadu věcí dotáhnout a v dalších pokračovat. Další změna v čele tohoto resortu by byla katastrofou,“ zdůraznil.

K možnému sloučení ministerstev podle něj není možné přistupovat pouze na základě aktuálních personálních změn. „Pokud by snad k němu mělo dojít, nemůže se jednat pouze o sloučení vrcholných funkcí, ale o koncepční změnu rozhodovacích procesů včetně revize odborných agend,“ řekl Kašík.

‚Ministerstvo infrastruktury‘

Jediné možné řešení, hodnotí opozice odvolání Kremlíka. ANO podle ní není schopné resort řídit

Číst článek

Myšlenku na společné ministerstvo naopak zcela nezavrhuje generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Uvedl, že personální řešení je v rukou Babiše.

„Pro nás je důležité, aby se nezpomalila jednání s vládou o kritické situaci českých kamionových dopravců, která nyní vedeme. Potřebují pomoci právě teď, nemohou další měsíce čekat. Ministerstva průmyslu i dopravy mají širokou a objemnou agendu, proto by případné kroky k jejich slučování měly být dobře zváženy a případně zredukována současná agenda každého z nich,“ uvedl Hromíř.

Podle programového ředitele Svazu moderní energetiky Martina Sedláka může spojením dopravy a průmyslu vzniknout zajímavý celek ministerstva infrastruktury. „Pro očekávanou dekarbonizaci ekonomiky bude klíčová také oblast dopravy, která je dnes závislá na spotřebě ropy. Spojené síly mohou hledat správné recepty pro nástup čisté mobility, podporu rozvoje elektromobility nebo pohodlné veřejné dopravy,“ řekl.

Klíčem k rozvoji šetrné dopravy jsou podle něj inovace, které označil za základní kámen agendy Havlíčka. Také Sedlák ale připouští, že zůstává otázkou, zda bude mít současný ministr průmyslu na dvě široké oblasti infrastruktury dostatek kapacity.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme