Ministr Havlíček o vlakové nehodě na Domažlicku: Se zdvojkolejněním trati jsme čekali na Němce

Při tragické srážce vlaků u obce Milavče zemřeli tři lidé a desítky utrpěli zranění. „Bude se to prošetřovat, ale je zjevné, že vlak z Německa projel žlutou a následně červenou. V tuto chvíli všechno nasvědčuje tomu, že došlo k selhání lidského faktoru,“ shrnuje ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Viceprezident Federace strojvůdců Jaroslav Vincour ale upozorňuje na signály o možné indispozici strojvůdce, který následně nereagoval ani brzděním.

speciál Praha/Domažlice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlakové soupravy po středeční srážce

Vlakové soupravy po středeční srážce | Foto: Martina Klímová | Zdroj: Český rozhlas

„Vlaky se střetly krátce za červeným návěstidlem ‚stůj‘,“ upřesňuje Havlíček a dodává, že v celé události sehrála roli řada specifických okolností.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vlaková nehoda na Domažlicku: Se zdvojkolejněním trati jsme čekali na Němce, tvrdí Havlíček

Ministr ale odmítá, že by se stát modernizaci a zabezpečování železniční soustavy dostatečně nevěnoval. Trať, na níž došlo k nehodě, se směrem od Prahy právě modernizuje a s rozšířením trati na dvojkolejnou se čekalo na německou stranu, tvrdí.

„Každý měsíc se potkává odborná komise – to je klíčová nepolitická a neideologická platforma, kde se všechno projednává na vysoce odborné úrovni,“ připomíná ministr.

„Máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě a není možné vše alokovat jen do bezpečnosti.“

Karel Havlíček

„Po mnoha letech máme hotovou kompletní bezpečnostní koncepci na dalších deset let, je jasně načrtnutá legislativa, připraveno vládní nařízení, které jasně stanovuje dobu odpočinku a dobu jízdy, a před třetím čtením je drážní zákon,“ vyjmenovává.

A doplňuje, že naplánováno je i zavádění evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS na trati jednotlivých kategorií. „Do dráhy dáváme 55 miliard ročně. Máme ale jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě a není možné vše alokovat jen do bezpečnosti,“ vysvětluje Havlíček.

Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského nicméně pokrok tak výrazný není. České železnice trpí dlouhodobě nedostatkem strojvůdců, a jejich počet se od loňska dokonce ještě snížil, upozorňuje.

Polanský navíc z německého tisku vyčetl, že počet úmrtí na miliardu ujetých vlakokilometrů je v České republice třikrát vyšší než v Německu.

K tomu ale Havlíček dodává, že české železnice si ročně vyžádají jednotky životů a při těchto číslech se statistikami silně zahýbá jakékoliv větší vlakové neštěstí.

Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Martina Matějky.

Hosty speciálního vysílání byli:

  • Jan Markup - reportér, Český rozhlas
  • Karel Havlíček (za ANO) - ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu
  • Ondřej Polanský (Piráti) - místopředseda sněmovního dopravního podvýboru
  • Jiří Svoboda - šéf Správy železnic
  • Jaroslav Vincour - viceprezident Federace strojvůdců České republiky

Martin Matějka, marz Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme