Karlův most ochrání nové ledolamy. Vymění je po patnácti letech, dřevo bude tentokrát z Česka

Praha začne v polovině června vyměňovat dřevěné ledolamy, které chrání všech sedm pilířů Karlova mostu. Opravy vyjdou na 29,5 milionu korun. Přípravné práce již začaly, celá výměna pak potrvá do konce roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dřevěné ledolamy pod Karlovým mostem v Praze čeká po 15 letech výměna | Foto: Zakládání staveb | Zdroj: Technická správa komunikací

„Pilíře jsou podle našich průzkumů v dobrém stavu, stav ledolamů stojících před nimi se ale v posledních letech rychle zhoršoval,“ uvedl generální ředitel Technické správy komunikací Jozef Sinčák.

Pražský magistrát chce opravit Karlův most, hledá lom s vhodným kamenem

Číst článek

Správa chce podle Sinčáka napravit stav ledolamů ještě před zahájením oprav oblouků slavného mostu. Jejich Oprava má podle dřívějších informací trvat asi 20 let a náklady na jeden oblouk mají být několik desítek milionů korun.

Stávající ledolamy slouží od roku 2004 a Karlův most je jediným z pražských mostů, u kterého se používají.

Ledolamy budou stejně jako ty předchozí z dubového dřeva. Posledně ho město nechalo dovézt z Francie, nyní bude z polesí Moravský Krumlov a okolí Strážnice. Dřevo zpracovala a zajistila pila v Kamenném Přívozu u Prahy ve spolupráci s Výzkumným a vývojovým ústavem dřevařským a Projektovým ateliérem pro architekturu a pozemní stavby.

Dřevo na nové ledolamy u Karlova mostu pochází z polesí Moravský Krumlov a okolí Strážnice | Foto: Zakládání staveb | Zdroj: Technická správa komunikací

Stavbu mostu zahájil 9. července 1357 na popud Karla IV. kamenický mistr Otlín, který získal zkušenosti na stavbě staršího kamenného mostu v Roudnici nad Labem.

Jak středověcí stavitelé ukotvili Karlův most do vltavského dna? Podívejte se na zajímavou animaci

Číst článek

Zakladatelem Karlova mostu nebyl Petr Parléř, jak se traduje. Tomu bylo 23 let a nemohl na své jméno právo stavět žádnou stavbu. Parléř stavbu převzal až po Otlínově smrti.

Tehdy Kamenný, dnes Karlův most, byl založen v místě strženého Juditina. Stál na kulatých kamenech podobných mlýnským kamenům. Lícní kvádrové zdivo bylo z pískovce, jádro z lámané petřínské opuky zalévané maltou.

Po opravách se všechny původní kameny ukládají pro budoucí využití. Ve skladu na Šutce jsou zatím ty z opravy zábradlí, je jich asi 500.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme