Kasteláni mohou být s letošní sezonou spokojení
Češi měli v letošní sezoně i přes ekonomickou krizi chuť cestovat po památkách. Krize se návštěvnosti tuzemských hradů a zámků příliš nedotkla, i když její dopady Národní památkový ústav původně očekával mnohem horší.
"Vezmu-li v průměru celý Národní památkový ústav, tak výsledky jsou opravdu srovnatelné s loňským rokem, " říká šéfka Národního památkového ústavu Naďa Goryczková.
"Samozřejmě že jsou územní pracoviště, kde byla vyšší návštěvnost, a jsou územní pracoviště, kde byla návštěvnost nižší. Ale patrně ta orientace na domácí klientelu, jak jsme si to nastavili na začátku sezony projektem Oživlé památky, se ukázala jako správná."
Projekt Oživlé památky bude pokračovat i v příštím roce. Letos mohli návštěvníci prožít na hradech a zámcích třeba Filmové září. Červenec zase patřil nočním prohlídkám. A podle kastelána zámku Sychrov Miloše Kadlece je důležité návštěvníkům nabízet kromě klasických prohlídek také nejrůznější bonusy, a hlavně programy pro celé rodiny.
"Rodiče v dnešní uspěchané době mají myslím takřka všichni máslo na hlavě, protože těm svým ratolestem, byť je milují, nevěnují tolik času. Takže když se uspořádá nějaká akce, která je pro celou rodinu, tak to je právě jeden z těch receptů, jak je naučit nejenom milovat památky, ale jak se tam i vracet," myslí si Miloš Kadlec.
Rozpočet Národního památkového ústavu je zhruba jedna a čtvrt miliardy korun a výnosy ze vstupného pokrývají asi třetinu nákladů. Peníze je sice nutné vydělávat, ale jak říká docent Jiří Patočka z Vysoké školy ekonomické, musí se citlivě a s ohledem na každou památku.
"Na zámcích se vyrábějí mučírny, to znamená mučený vydává skřeky, motorkem poháněnou rukou dělá gesta - to dneska najdeme všude. Proč, proboha? Někde mučírny nebyly. Proč neprezentujeme květiny, vůně, staré věci, mobiliáře? Čili, udělejme jednotnou koncepci, ale velice volnou, která dává obrovský prostor pro iniciativu každého jednotlivého kastelána," míní Jiří Patočka.
Také podle šéfky NPÚ Nadi Goryczkové je prioritou ústavu ochrana kulturního dědictví, a nikoli komercionalizace.