Kauza dieselgate může uspíšit přechod na alternativní pohony

Mezi odborníky na automobilový průmysl se už nějaký čas mluví o tom, že čím dál přísnější emisní limity způsobí konec dieselových motorů. Automobilky nejsou schopné se normám přizpůsobovat, i proto se v září provalil skandál koncernu Volkswagen. Přišlo se na něj ve Spojených státech, kde má nafta tradičně špatnou pověst a kde se už pár let ukazuje, že spalovací motor lze do budoucna nahradit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektromobily | Foto: Jan Říha

Devětačtyřicetiletý John pochází z New Jersey. Říká, že nejen u něj doma, ale vlastně po celých Spojených státech nebyl diesel nikdy populární:

„Lidé se bojí, že nebudou mít kde naftu natankovat. Na hlavních dopravních koridorech v Americe, tam, kde jezdí dopravci, to není problém. Jenže běžný Američan s dieselovým autem musí kvůli natankování uhnout ze své cesty a hledat čerpací stanici."

Přehrát

00:00 / 00:00

Kauza dieselgate může způsobit konec dieselových motorů. O alternativních pohonech natáčel Matěj Skalický

"Druhá věc jsou rozjezdy. Lidé chtějí, aby auto mělo energii kvůli bezpečnosti. A diesely jsou při rozjezdech pomalé. Aspoň si to Američané myslí, a proto se po dieselu ani nedívají."

Otázku životního prostředí běžní Američané podle Johna moc neřeší. I přesto to jsou právě Spojené státy, které každoročně vévodí tabulkám prodejů elektrických aut. A kauza dieselgate může přechod na alternativní pohony podle Jana Horčíka ze serveru Hybrid.cz jen uspíšit.

„Myslím si, že to hodně přispěje k tomu, že vlastně i automobilky a spotřebitelé si uvědomí, že spalovací motory narazily na nějaké limity, které už nedokážou plnit normy, jež by od nich chtěly nadstátní organizace jako Evropská unie. Takže přichází čas pro alternativy, jako jsou hybridní auta a spíš auta do zásuvky,“ uvádí Horčík.

Prodej elektrických aut dramaticky roste

V Evropě jsou dieselová auta zhruba stejně populární jako ta benzinová, prodej aut do zásuvky tu ale dramaticky roste.

V prvním pololetí letošního roku se jich prodalo téměř 80 tisíc a evropský trh tak poprvé překonal ten americký.

I tak je třeba mít na paměti, že slogany elektrických aut slibující nulové emise tak úplně neplatí. Elektřina se totiž musí někde vyrábět. A hutná oblaka dýmu z komínů elektráren asi jen tak nezmizí.

Konceptní hybridní prototyp firmy Ford - Ford C-Max Solar Energi | Foto: Ford

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme