Kauzu dálnice D47 prošetří poslanecká komise

Okolnosti výstavby dálnice D47 bude prošetřovat speciální poslanecká komise. O jejím zřízení dnes rozhodla sněmovna. I když se případem zabývá už delší dobu policie, poslanci chtějí znát především podrobné důvody toho, proč kontrakt na výstavbu D47 minulá vláda uzavřela a nynější vláda zase zrušila.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR | Foto: Česká televize

Komise bude desetičlenná a budou v ní zastoupeni dva poslanci z každé parlamentní strany. Výsledky šetření by komise měla sněmovně předložit do konce listopadu.

Komunisté spolu s ODS navrhli některá usnesení, která měla vládu zavázat, aby v konkrétních termínech předložila sněmovně potřebné časové a finanční rozvahy. Sněmovna ale těsnou většinou hlasů taková usnesení nepodpořila. Komunisté navíc neúspěšně navrhli, aby byl ministr dopravy Milan Šimonovský odvolán z funkce.

Dálnici z Lipníka nad Bečvou přes Ostravu na polskou hranici měla podle smlouvy z loňského června postavit firma Housing&Construction, o níž předchozí vláda Miloše Zemana rozhodla bez výběrového řízení. Počátkem dubna se současný kabinet Vladimíra Špidly rozhodl smlouvu vypovědět.

Dálnici D47 teď chce stát postavit sám, prý o 40 miliard levněji oproti 125 miliardám plánovaných Izraelci a o rok dřív. Výstavba 80kilometrové dálnice by tak měla vyjít na 80 až 85 miliard korun a první auta by po ní měla jezdit koncem roku 2008. Prostředky stát získá vydáním dluhopisů, případně úvěrem od Evropské investiční banky.

Na konci kauzy je zatím 600miliónová pokuta, kterou má stát zaplatit firmě Housing and Construction. "To je podivné chování státní exekutivy a myslím, že bychom my i veřejnost měli vědět, co se vlastně odehrálo," říká o důvodech, proč ODS požadovala zřízení parlamentní vyšetřovací komise, místopředseda sněmovního hospodářského výboru a stínový ministr průmyslu a obchodu za tuto stranu Martin Říman.

Šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý dokonce označuje tento případ za "severomoravský tunel". "Určitě se tento termín potvrdil, to že to byla akce krajně podezřelá, to že se v rámci ní mělo poztrácet několik miliard korun, to je myslím úplně zjevné, takže pokusit se nalézt viníky a ty potrestat je myslím určitě na místě," volá po vyšetření kauzy Tlustý.

Ministr dopravy Milan Šimonovský dnes poslancům připomínal známá fakta o dálnici skoro hodinu. Proti vyšetřovací komisi není, ale hlavní slovo by podle něj rozhodně mít neměla. "Viníky na to, jestli porušili trestní právo, na to je policie a policie to šetří," oponuje ministr.

Ani místopředseda sněmovního rozpočtového výboru za ČSSD Michal Kraus nevěří, že by vyšetřovací komise k dálnici D47 k dospěla k nějakému zásadnímu objasnění okolností tohoto případu. Po mnohaletých zkušenostech se zřizováním podobných zvláštních vyšetřovacích orgánů v dolní komoře hodnotí výsledky jejich práce jako nepříliš přínosné.

Ve sněmovně zatím vítězí varianta zákona o nájemném, která počítá s jeho pomalejším růstem. Vládní návrh nájemného protlačily do druhého čtení sociální demokraté spolu s komunisty. Zákon předpokládá, že nájemné poroste nejvýš o deset procent ročně. ČSSD hlasovala jinak než její koaliční partneři. Unionisté a lidovci spolu s občanskými demokraty neúspěšně prosazovali zamítnutí návrhu. Ministři unie a KDU-ČSL prosazovali takovou verzi zákona, která počítala s tím, že nájmy porostou až o 15 procent ročně a budou se rychleji blížit tržnímu nájemnému.

Milan Kopp, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme