Každý pátý učitel cizího jazyka nemá v Česku potřebnou kvalifikaci
Doba přeučených ruštinářek na učitelky angličtiny je už za námi. Přesto jsou na školách pedagogové, kteří nemají potřebnou kvalifikaci pro výuku cizích jazyků. Podle zjištění inspektorů má tento nedostatek každý pátý kantor. Přitom školy mají od září povinně zavést druhý cizí jazyk.
Na školách dominuje angličtina a němčina. Pražské Arcibiskupské gymnázium svým žákům nabídlo ale i další volbu a navíc výuku s rodilým mluvčím.
„Já se učím i angličtinu a francouzštinu a jsem moc ráda, že zde máme možnost i konverzace ve francouzském a anglickém jazyce. Máme tu Francouzku a Američanku, to je úplně nenahraditelný,“ pochvaluje si jedna ze studentek gymnázia.
Každý pátý učitel cizího jazyka nemá v Česku potřebnou kvalifikaci. Detaily od Kláry Bílé
Ředitel školy Richard Mašek nicméně sám přiznává, že ne všichni učitelé jazyků mají požadovanou kvalifikaci.
„Máme tu drobné výjimky, ale jsou to lidé, kteří ten jazyk umějí. Na tom si dáváme záležet a na každý cizí jazyk, který učíme, tu máme rodilého mluvčího,“ říká Mašek.
Podle šéfky České školní inspekce Olgy Hofmannové je nutné podpořit znalost cizích jazyků u celého pedagogického sboru. Všichni učitelé by tak mohli mít státní jazykovou zkoušku.
„Jako analogii jsem si vzala příklad u služebního zákona, kdy v průběhu tří let před vstupem a po vstupu do Evropské unie všichni státní úředníci museli povinně získat státní jazykovou zkoušku. To se zatím mezi učiteli nestalo a vzhledem k tomu, že máme poměrně staré sbory, tak by bylo vhodné, aby učitelé tuhle kompetenci do svého portfolia přidali všichni,“ míní Hofmanová.
Problémy může přinést povinná výuka druhého jazyka
Pro Richarda Maška je ale mnohem důležitější mít možnost pozvat do výuky rodilého mluvčího. To loni svým žákům umožnila jen čtyři procenta škol. Problém navíc přijde s povinným zavedením druhého cizího jazyka, to musí školy naplánovat už od září.
„Teď školy zvládly výuku anglického jazyka v poměrně dobré úrovni, ale pokud využijeme prostředků třeba budoucího kohezního období a nasměrujeme je na podporu přípravy učitelů k cizím jazykům, tak si myslím, že do tří let se dá situace zvládnout,“ podotýká Olga Hofmannová.
Inspektoři kromě toho poukazují i na to, že některé děti mají problém navázat na odpovídající úroveň při přechodu na jinou školu. Ředitelé by tak na doporučení inspektorů měli mít možnost víc využívat lektory jazykových škol.
Podle ministerstva školství ale problémy nenastanou. Většina škol už prý druhý jazyk nabízí jako volitelný předmět.