Klasické občanky začnou od ledna nahrazovat elektronické průkazy
Od ledna začnou úřady vydávat nové elektronické průkazy. Budou menší a lidé si sami zvolí, zda na nich chtějí dál mít všechny údaje. Postupně si budou moci vymazat například údaje o rodinném stavu nebo trvalém bydlišti.
Novou občanku dostanou ti, kterým skončí platnost ke konci letošního roku, ostatní doklady platí dál. Elektronické průkazy budou vydávat pouze úřady s rozšířenou působností.
„Bude to na všech 205 obcích s rozšířenou působností a 22 městských částech v Praze. Je to z toho důvodu, že nejsou finanční možnosti na to, aby bylo všech 1250 matričních úřadů vybaveno poměrně nákladnými zařízeními pro tvorbu fotografií a žádostí,“ vysvětlil mluvčí ministerstva vnitra Pavel Novák.
Ne všechny úřady jsou však na výměnu průkazů připraveny. Problémy hlásí například plzeňský magistrát. Podle vedoucího odboru správních činností Romana Matouška totiž nedodalo ministerstvo vnitra včas úředníkům potřebnou techniku.
„Pokud bude imobilní občan žádat o občanský průkaz, měli bychom dojet i k němu domů a pořídit pomocí přenosné techniky žádost o občanský průkaz například u něho v bytě, k čemuž momentálně máme fotoaparáty a potřebnou hardwareovou techniku, ovšem není software, který by data dostal do systému,“ potvrzuje Matoušek.
Internetový expert Jiří Peterka tvrdí, že stát zavadí projekt narychlo a nové občanky jsou navíc elektronické pouze podle názvu.
„Přívlastek elektronický to dostalo asi kvůli dvoudílné povaze, protože občanské průkazy jakoby jsou logicky dvoudílné. Plast, který má člověk v ruce, tak tam je jenom jedna sada údajů a druhá sada se přesune do základních registrů, konkrétně do registru obyvatel, kde bude uchována v elektronické podobě. Na samotném čipu v elektronické podobě vůbec nebude,“ říká Peterka.