Klienty Svobodné cesty přiveze v sobotu z Chorvatska autobus

Kvůli krachu cestovní kanceláře Svobodná cesta zůstalo v Chorvatsku 44 českých turistů. Všichni ale svou dovolenou dokončí a v sobotu pro ně přijede autobus. Dalších 250 klientů, kteří už mají zájezd koupený, se musí obrátit na pojišťovnu s nárokem na vrácení peněz.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Loď u pláže u Ruskamenu

Loď u pláže u Ruskamenu | Foto: Blanka Černá


V Chorvatsku je teď 44 lidí, které tam odvezla cestovní kancelář Svobodná cesta. Podle majitele firmy Jaroslava Svobody se klienti o problémech již dozvěděli, dovolenou ale stráví tak, jak měli.

Přehrát

00:00 / 00:00

Důvody krachu cestovní kanceláře Svobodná cesta vysvětlil v Ozvěnách dne její majitel Jaroslav Svoboda

“Dneska vyjel autobus, který je přiveze zpátky tak, jak bylo v plánu,“ potvrdil Svoboda ve vysílání Radiožurnálu.

Dalších asi 250 klientů má podle něj koupený obdobný zájezd, který se ovšem už neuskuteční. Firma je v příštích dnech obešle dopisem s kontakty na pojišťovnu, u níž mohou uplatnit nárok na vrácení peněz.

Cestovní kancelář Svobodná působila na českém trhu asi 15 let a specializovala se na zájezdy do Chorvatska. Každým rokem s ní na dovolenou odjely asi 2000 lidí.

Svobodnou cestu srazila nezaměstnanost v regionu i teplo

Podle Svobody vyhlásila firma úpadek dnes ráno poté, co mu chorvatští partneři oznámili, že bez zaplacení neubytují další hosty. Problémy cestovní kanceláře se ale začaly projevovat už v posledních dvou měsících.

“Největší úpadek byl v posledních 14 dnech, kdy tržby poklesly na minimum a odjížděly autobusy do Chorvatska s poloviční naplněností. Snažili jsme se do poslední chvíle domlouvat se chorvatskými partnery, protože jsou tam zaplacené zálohy, ale nedohodli jsme se, bohužel,“ uvedl Svoboda.

Za propadem zájmu o zájezdy vidí hlavně hospodářskou krizi a nezaměstnanost na Českolipsku. Tamní sklárny a dodavatelé autosoučástek od začátku loňského roku propustily tisíce lidí.

„Potom také teplé počasí, komu se v něm chce do autobusu na tak dlouhou cestu. To vidíme hlavně na nezájmu o nabídky na poslední chvíli,“ dodal Svoboda.

Problémy mohou mít další kanceláře

Není to letos poprvé, kdy se česká cestovní kancelář dostala do problémů. S poskytováním zájezdů skončila dříve velmi úspěšná Sunny Days. Loni přes léto padlo celkem pět cestovních kanceláří.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech cestovních kanceláří hovořil v Ozvěnách dne analytik Jaromír Beránek

Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka ze společnosti Mag Consulting se v období hospodářské krize prodá až o třetinu méně zájezdů.

“Klesají tržby, klesají marže. Na druhé straně musím podotknout, že nám roste počet cestovních kanceláří, a z toho je zřejmé, že celá řada z nich se může nacházet v rizikovém portfoliu,“ upozornil Beránek.

Ohrožené jsou podle něj právě menší cestovní kanceláře s regionálním dopadem. „Klientela je velmi výrazně závislá na příjmech z daného regionu a může se to projevit v kupování zájezdů. Začátek letošní sezóny byl velmi nepříjemný a prázdninové období přineslo teplé počasí, takže naprostá většina zákazníků zůstala v České republice,“ dodal analytik.

Ocenil zároveň postup majitele cestovní kanceláře Svobodná cesta. „Je to první případ od roku 1999, kdy takto majitel vystoupil v rozhlase a přiznal chybu,“ podotkl Beránek.

Martin Hromádka, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme