Klimatizace není ve většině vlaků Českých drah, chybí i u některých soukromých dopravců

Na českých železnicích je dosud klimatizována pouze část vlaků. České dráhy, největší dopravce, mají klimatizaci ve třetině svých vozů. Klimatizace schází ve vlacích i některých soukromých dopravců.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Interiér vlaku Elephant (ilustrační foto).

Interiér vlaku Elephant (ilustrační foto). | Zdroj: Profimedia

České dráhy mají podle mluvčího Petra Šťáhlavského zhruba 1100 vozů s klimatizací, což je podle podniku zhruba třikrát více, než v roce 2010. Jejich počet by se měl podle Šťáhlavského v dalších letech dále zvyšovat, především díky novým vlakům, které mají klimatizaci ve standardní výbavě, a také modernizací starších souprav.

Horko v kanceláři? Od 34 stupňů máte nárok na minerálky zdarma

Číst článek

O instalování klimatizace do starších vlaků se však dopravce rozhoduje podle technických a ekonomických podmínek. Ve starších vagonech tak klimatizace často chybí.

Při současném zatížení se navíc dopravce potýká s občasnými závadami klimatizačních jednotek. Šťáhlavský podotkl, že tyto případy dopravce většinou řeší nasazením náhradní jednotky.

Rozdíly u soukromých dopravců

Klimatizaci ve standardní výbavě má podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje většina vlaků tohoto soukromého dopravce. Výjimkou má být pouze několik spacích vozů, které jezdí v noci.

„Zásadní problémy s fungováním klimatizací zatím nezaznamenáváme,“ uvedl Ondrůj. Zároveň však dodal, že teploty nad 30 stupňů jsou již mezní hranicí, do které dokáže klimatizace ve vlacích RegioJetu udržet plnou účinnost. „Při takto dlouhodobě vysokém teplotním zatížení pak může být účinnost klimatizace nižší,“ dodal.

Plně klimatizovaný vozový park má zatím jako jediný v tuzemsku Leo Express. Firma s technikou počítá i do nově objednaných vlaků. Problémy s fungováním zatím dopravce nezaznamenal.

Bez klimatizace jsou naopak vlaky Arriva. Podle mluvčího Romana Herdena společnost plánuje v budoucnu vybavit své vozy touto technikou, je to však podle něj otázka delšího období.

Doprava zatím bez problémů

Přes současné vysoké teploty zatím železničáři nezaznamenali žádný vliv počasí na stav kolejí a doprava tak pokračuje bez problémů. Vyloučeny však nejsou ojedinělé technické potíže v případě, že budou vysoké teploty pokračovat či ještě stoupat, řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Česko se několik dnů potýká s vlnou veder. V úterý a ve středu mohou teploty vystoupat až na 36 stupňů. Nadprůměrně teplé počasí v Česku vydrží zřejmě celý srpen.

Podle informací Českého hydrometeorologického úřadu největší vedra budou první dva týdny a koncem srpna se bude pozvolna ochlazovat.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme