Exkluzivita manželství tvoří základ společnosti, homosexuálové nemůžou zplodit potomka, tvrdí biskup

Poslanci mají aktuálně ve sněmovně dva návrhy o manželství. Jeden říká, že manželství má být výhradně svazkem muže a ženy. Ten druhý zase říká, že manželství by mohlo být i pro lidi stejného pohlaví. Vláda podpořila návrh, aby homosexuální páry mohly manželství uzavírat, ale řada poslanců z ANO i ČSSD souběžně prosazuje zákon zcela opačný. Předseda rady pro rodinu České biskupské konference Josef Nuzík byl hostem pořadu Vertikála.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 17:00 16. 7. 2018) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pomocný biskup olomoucký Josef Nuzík.

Pomocný biskup olomoucký Josef Nuzík. | Foto: Pavel Langer, Pavel Langer, Arcidiecéze olomoucká | Zdroj: Arcidiecéze olomoucká

„Rodina je přirozená záležitost. Manželství je instituce, která má svůj původ v bibli,“ říká Nuzík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Biskup Josef Nuzík o homosexualitě a tradiční rodině v pořadu Vertikála Českého rozhlasu Plus

„Církev nezasahuje a aktivně do politiky nevstupuje, ale když se jedná o něco takového, tak musí. Rodina je přirozená, jde o základní buňku lidské společnosti a její prosperity. Církev v těchto chvílích musí vystoupit na její obranu a upozornit, že se musíme vydat správnou cestou,“ je přesvědčen.

Kněží v některých farnostech tak věřící informovali o možnosti podepsat petici za podporu manželství přijetím ústavního dodatku, který definuje manželství jako svazek mezi mužem a ženou. 

„Petice v kostelech určitě není primární důvod, proč se lidé v neděli v kostelech schází. Přijdou kvůli liturgii, modlitbě. Věřící člověk je ale také občanem a věřící lidé nemají jinou možnost, jak se takto shromáždit. Může se toho tedy využít, avšak vždy až po liturgii,“ vysvětluje Nuzík.

Nejsme homofobové, ale soužití muže a ženy má exkluzivitu, říká lidovecký poslanec Výborný

Číst článek

Zákon, o němž mají poslanci hlasovat, by podle něj „vyvýšil nepřirozené spojení osob stejného pohlaví na roveň rodiny“.

„My jako církev říkáme, že to je cosi zvláštního. Já bych to přirovnal k tomu, že i v naší společnosti jsou lidé, kteří třeba nemají dar rozlišování barev, jsou barvoslepí. Kvůli takto postižené menšině lidí přeci nebudeme rušit barvy nebo říkat, že pohled na svět musí být jen černobílý.“

Josef Nuzík je přesvědčen, že exkluzivita manželství tvoří základ společnosti. „Bez plození děti, bez výchovy, která se odehrává v rodině na prvním místě, nemá žádná společnost kdekoliv na světě budoucnost. Je to vážná situace pro celou společnost, aby si uvědomila, že je rodina dlouhodobě ze strany státu méně podporovaná. Rodinná politika politických stran je nepřející,“ říká.

Poslanec ANO Brázdil označil homosexuály za postižené. ‚Na svůj názor mám imunitu, omlouvat se nebudu,‘ říká

Číst článek

Homosexuálové neplodí

„Bible začíná stvořením muže a ženy. Společnost na heterosexuálních vztazích stojí, protože homosexuální vztah nikdy nemůže běžným způsobem zplodit potomka.“

Zatímco před třiceti lety podle něj rozpad manželství týkal spíše nevěřících lidí, nyní se situace změnila. „V posledních deseti letech se rozpadají i manželství uzavřená před bohem. Společnost se v posledních desetiletích dostává do názorového zmatku. Individualismus a seberealizace se staví nad společné zájmy, které vždy v předcházející době byly před zájmem jednotlivce.“

„Na homosexuálních sňatcích je nepřijatelné to, že stát či vláda na podporu normálních rodin mnoho nedělá. My tu poslední léta stále slyšíme zdůrazňování této menšiny, která nikdy neporodí a neobohatí tak společnost jedincem, který by vyrůstal v harmonickém soužití heterosexuálního vztahu muže a ženy.“

‚Bůh tě tak stvořil,‘ řekl papež homosexuálovi z Chile. Zatímco LGBT komunita jásá, Vatikán mlčí

Číst článek

„Nárůst homosexuální menšiny není epidemický, je jich nízké procento. V žádném případě se ta situace nesmí řešit tak, že se pro potřeby nepatrné menšiny upraví pohled na rodinu a na výchovu ve zdravých rodinách, které tvoří základ naší společnosti,“ uvedl.

Řeč se v pořadu Vertikála stočila i k hlavě katolické církve - papeži Františkovi. Koncem května obletěla svět zpráva, že se omluvil za „závažné chyby“, jichž se katolická církev dopustila v případech sexuálního zneužívání v Chile. Jednou z obětí je i Juan Carlos Cruz, který je homosexuál a s papežem se v dubnu sešel. „Bůh tě tak stvořil a miluje tě,“ slyšel od papeže. 

„Když mluví papež František o homosexuálech nebo o rozpadlých manželstvích, tak ukazuje na to, že i tato část společnosti k nám patří a my je nemůžeme vyloučit. Zároveň také papež i ve své poslední exhortaci vyzdvihuje krásu rodiny. Právě proto, aby člověku, který se upnul na jiné věci, jako je konzum, obchod či zážitky, ukázal, že na něco zapomněl.“

Reakce Veroniky Dočkalové, předsedkyně ekumenického společenství křesťanů Logos

 

V manželství a registrovaném partnerství jsou rozdíly. V čem jsou největší? Kde konkrétně je spatřujete?
Je zde několik rovin rozdílů – jedna je fakticky právní, co mohou. Že nemohou mít společné jmění manželů, jejich děti nemohou mít alimenty, nemají nárok na sirotčí důchody. Pokud zemře jeden z partnerů, tak zde nenastává nárok na vdovský nebo vdovecký důchod.

Důležitá je i rovina symbolická – tu slyšíme již v samotném jazyce. Když řekneme, že máme registrovaného partnera či partnerku, je to něco úplně jiného, než když mám manžela nebo manželku. Často říkáme, že se registrují auta a lidé se berou.

Také je hodně důležité, jak probíhá samotný ‚obřad‘ – může se stát, že jdete na jednu ze čtrnácti vybraných krajských matrik, tam si vezmete číslo, počkáte v čekárně, až má matrikářka čas, a poté v kanceláři podepíšete papír. A to je všechno.

Od pana biskupa jsem zaslechla, že se to týká malého procenta lidí – já si to vůbec nemyslím. Nejde tu jen o samotné gaye a lesby, kteří by chtěli vstoupit do manželství, ale o celé jejich široké rodiny.

 

Biskup Josef Nuzík pronesl, že „manželství je přirozená instituce, která je zakotvena i v bibli“. Církev přitom za dva tisíce let nauku výrazně nezměnila. Vy teď očekáváte něco jiného?
Neočekávám změnu od církve, očekávám změnu od společnosti, popřípadě od jednotlivých věřících. Tam si myslím, že je ta změna pravděpodobnější. Ale vůbec mi přijde zajímavý ten argument, že je manželství zakotveno v bibli.

Myslím, že většina z nás – třeba i 99 procent společnosti – by nechtěla, aby se vrátilo biblické manželství, kde můžeme vidět 300 žen a 700 konkubín, které měl Šalamoun. Pak můžeme vidět Abrahama, který si vzal svoji sestru Sáru. Vidíme, jak si oběti znásilnění musí vzít svoje násilníky, což je dlouhá židovská tradice. O to asi skutečně nestojíme.

 

Vrátím se k úvodní otázce, kterou jsem biskupovi pokládala. Neměla by církevní půda být apolitická, tzn. bez petic?
Já si myslím, že by církevní půda měla být apolitická. Chápu vzhledem k historii, že tu je jistá snaha, když dochází ke střetům ve společnosti, aby se k tomu církev postavila. Myslím, že tohle není stejná věc jako nástup nacistického režimu, tohle je věc osobní svobody každého jedince, jak chce naplnit svůj život. Do toho by církev rozhodně neměla vstupovat.

 

Řekla jste, co požaduje komunita LGBT po společnosti jako takové. Co požadujete konkrétně po církvi v tomto směru?
To je těžká otázka. Asi bychom se neměli bavit o církvi obecně. Můžeme se o ní bavit jako o společenství věřících, pak je asi pádnější bavit se, co bychom požadovali po každém jednotlivém věřícím. Ale obecně o církvi? O jaké církvi? Katolické, českobratrské? My s církvemi pracujeme, pravidelně se setkáváme s jednotlivými biskupy, kněžími… Mnoho z nich pro nás připravuje program a doprovází nás. A každá ta církev je v něčem jiná.

 

Papež František se vyjádřil o homosexuálech vstřícně. Na druhou stranu nemám pocit, že to neznamená, že katolická církev – pokud mluvíme o ní – by nějak legitimizovala homosexuální chování.
Ne, tohle to určitě neznamená. Navíc papež František se sice několikrát vyjádřil ve smyslu, že když je někdo homosexuál a hledá boha, tak ‚kdo jsem já, abych ho soudil‘. Na druhou stranu před nedávnou dobou potvrdil vyhlášení, že gayové by se neměli stávat kněžími, což si myslím, že je velmi zpátečnický a neuvědomělý krok.

 

Manželství je nejvyšší forma závazku – právního závazku. Registrované partnerství tedy můžeme vidět jako nějaký politický kompromis?
Ve své době to byl určitě politický kompromis. Bylo to jediné, čeho šlo dosáhnout. Dnes si myslíme, že společnost už je na to připravená. Z posledního průzkumu společnosti Median vyplynulo, že 75 procent společnosti si myslí, že pokud se dva lidé milují, že by měli mít nárok vstoupit do manželství bez ohledu na jejich pohlaví a sexuální orientaci. Takže si myslím, že je nejvyšší čas, kdy to můžeme uskutečnit.

ehů, pla Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme