Koaliční poslanci potopili bodový systém pro řidiče

Koaličním poslancům se dnes ve sněmovně nečekaně nepodařilo prosadit měsíce připravovaný nový zákon o provozu na pozemních komunikacích. Na neurčito se tak odkládá zavedení takzvaného bodového systému hodnocení přestupků pro řidiče. Důvodem byli nejen chybějící poslanci, ale i chaos při hlasování.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Gross a Šimonovský ve sněmovně

Gross a Šimonovský ve sněmovně | Foto: Michal Doležal

V rozhodujícím hlasování podpořilo vládní zákon jen 70 poslanců ze 149 přítomných. Proti předloze hlasovalo 55 poslanců. Ke schválení předlohy bylo zapotřebí 75 hlasů. Sociálním demokratům chybělo 21 poslanců.

Sněmovna přitom dnes od oběda hlasovala o stovkách pozměňovacích návrhů. Jednání provázel značný chaos, stěžoval si třeba Karel Sehoř z ODS. "My jsme například odhlasovali, že obecní policista může sice vybírat v hotovosti pokuty, ale nesmí mít u sebe peníze," prohlásil ve sněmovně.

Poslanci zákon nakonec nepodpořili v posledním, klíčovém hlasování. Proti přijetí vládního zákona navíc hlasovali i někteří koaliční zákonodárci. Konkrétně to udělalo 11 sociálních demokratů včetně šéfa klubu Petra Ibla a tři unionisté.

Jedním z vládních poslanců, kteří hlasoval proti, byl sociální demokrat Stanislav Křeček. "Nakonec naprostá většina poslanců nevěděla o čem hlasuje," poznamenal. I Eva Dundáčková z ODS říká: "Způsob projednávání považuji za fatálně chybný."

Z neúspěchu byl ministr dopravy Milan Šimonovský zdrcen. "Pro mě je obrovské zklamání, že i vládní koalice nebyla jednotná v tomto zákonu," řekl Šimonovský. Koaliční poslanci podle něj prohráli zbytečně. "Nevím, proč odchází v pátek, když je tak důležitý zákon a musí se hlasovat."

Obsáhlá změna zákona o provozu na pozemních komunikacích měla pomoci zvýšit bezpečnost silniční dopravy. Počet obětí dopravních nehod je totiž v Česku alarmující. Statistiky uvádějí, že každý rok na českých silnicích zemře 1300 lidí. Nejvíce zmařených životů zapříčiní vysoká rychlost a nedání přednosti.

Například v roce 2003 se v České republice stalo 195.851 nehod, při kterých zemřelo 1319 lidí. Hmotná škoda dosáhla téměř deseti miliard korun. Novela měla podle vlády pomoci tento trend zvrátit. Vláda chce počet úmrtí na silnicích snížit do roku 2010 na polovinu.

Podle původního záměru měli řidiči za přestupky kromě pokut dostávat také trestné body. Po dosažení dvanácti trestných bodů by pak hříšník přišel o řidičský průkaz na jeden rok. Opozici vadilo hlavně to, že při současném udělování pokut i bodů by provinilci byli trestání dvakrát.

Podle Martina Římana z ODS byl tak návrh zákona neúnosně přísný. "Já se obávám, že tento systém tak, jak je dneska navržen, bude v podstatě nedodržovatelný a nevymahatelný a policie nebude mít vůbec sílu, vůli a schopnost tak restriktivní systém vymáhat," tvrdí Říman.

Předloha pak vedle zavedení bodového systému hodnocení dopravních přestupků připravovala řadu drobnějším zněm. Uvažovala například o povinnosti řidiče zastavit na přechodu, když staví ostatní, a instruktorům autoškoly měla zakázat pít před jízdou alkohol.

S alkoholem měla souviset i změna trestního zákona. Opilí řidiči podle ní měli být potrestáni až ročním vězením. Uvažovalo se také o povinnosti svítit po celý rok.

Vláda chce s podobným návrhem přijít do půlroku znovu. Od kdy by systém trestných bodů pro řidiče mohl začít platit, ale ministr Šimonovský v tuto chvíli netuší. "Zákon jsme připravovali rok, několik měsíců byl ve sněmovně a odhaduji, že to bude několik měsíců trvat," řekl.

Martin Hromádka, Vít Dvořák Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme