Policie chce, ať Brno kvůli změnám parkování zruší některé cykloobousměrky. Spolek hrozí žalobou

Policie požaduje v Brně zrušit řadu cykloobousměrek, tedy ulic, kterými mohou cyklisté projíždět na rozdíl od aut v obou směrech. V minulosti některé povolila. Nyní dává nesouhlasné stanovisko v souvislosti s aktualizací a zaváděním rezidentního parkování. Vedení města se s policií snažilo neúspěšně jednat a nechce postupovat proti jejímu stanovisku. Spolek Brno na kole zatím přichystal námitku proti zrušení, kterou podá ve středu.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kola (ilustrační foto) | Zdroj: Fotobanka PxHere (Creative Commons CC0)

Správní řízení o zrušení cykloobousměrek se týká Veselé a Radnické v historickém centru. Později mají přijít na řadu Mlýnská, Rumiště, Arne Nováka a Gorkého.

Policisté se znovu vyjadřují k již fungujícím opatřením proto, že město chce od 30. září spustit aktualizovaný systém rezidentního parkování. Podle nich jde o bezpečnost provozu a eliminaci rizikových situací, které by vznikaly při vyjíždění parkujících aut.

MHD i auta stojí v kolonách, nejrychlejší je kolo. Reportéři testovali cestu uzavřeným Brnem

Číst článek

Obousměrky ve Veselé a Radnické fungují od roku 2014 a od té doby se podle Michala Šindeláře ze spolku Brno na kole nestala žádná nehoda s účastí cyklisty. Policie podle vyjádření mluvčího Pavla Švába krizové situace a drobné nehody neeviduje. „Ale nezřídka k nim dochází. Je jen otázkou času, kdy bude mít vážnější následky,“ uvedl Šváb.

Podle Šindeláře, jak spolek uvádí i v námitce, však nelze o eliminaci rizik hovořit. Uvedl, že kvůli zrušení cykloobousměrek by cyklisté museli jezdit po výrazně frekventovanější Husově ulici, případně přes náměstí Svobody a Masarykovu. V obou případech by to znamenalo možnou kolizi s auty i s tramvajemi, v případě Masarykovy i s velkým množstvím chodců.

Vedení města by podle radního Petra Kratochvíla (ODS) cykloobousměrky chtělo zachovat, ale nechce jít proti stanovisku policie, které je nezávazné. Město, konkrétně odbor dopravy, několikrát v minulosti odůvodnilo, proč ke stanovisku policie nepřihlédne, například v Kounicově či na náměstí Svobody.

Řešení zatím není

„Zatím jsme na společném dlouhém jednání s policií a spolkem Brno na kole nenašli řešení umožňující ponechání konkrétních obousměrných cyklostezek. Nabídl jsem spolku Brno na kole jednání s cílem řešení jiných než stávajících variant,“ uvedl Kratochvíl. S tím však spolek nesouhlasí, protože v daných případech prakticky neexistuje žádná náhradní varianta. Například Mlýnská a Rumiště umožňují vyhnout se frekventované Křenové.

Zdroj: Brno na kole

null

null

Námitku lze podat do středy a Šindelář také předpokládá, že ve středu se tak stane, pokud město s policí nenajdou společnou řeč. „Pokud neuspějeme, připravíme správní žalobu,“ uvedl Šindelář a připustil, že to bude znamenat odklad aktualizace rezidentního parkování.

Podle policie není obecně infrastruktura pro cyklisty v Brně vyhovující a bezpečná a klade se důraz na kvantitu spíš než na kvalitu. Také podle policistů vznikají cykloopatření tak, že se upřednostňuje „zájem různých spolků“.

Brno na kole naopak v námitce argumentuje tím, že dotčené obousměrky splňují jak technické podmínky stanovené ministerstvem dopravy, tak českou státní normu, navíc jsou v souladu s řadou plánovacích dokumentů,

Spolek tak odmítl konstatování policie, že nynější stav je nevyhovující. Zároveň odmítá tvrzení policie, že chybí podmínka pro náležitý rozhled řidičů. „Podmínka nemá oporu v zákoně,“ uvedl Šindelář.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme