Kolony na D1: Kdy vyrazit, abyste nečekali?

Kdy a kde bývají kolony na dálnici z Prahy do Brna nejčastěji? Jak se zácpami na nejfrekventovanější české dálnici zahýbala modernizace od jara 2013? Odpovědi najdete v interaktivní aplikaci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolony na D1

Kolony na D1 | Foto: Petr Kočí | Zdroj: Český rozhlas

Dopravní komplikace na D1 vrcholí ve všední dny kolem deváté hodiny ranní a páté hodiny odpolední. Nejhorší kolony se tvoří před Prahou, Brnem a u Vyškova; před Prahou jsou komplikace častější, v brněnských zácpách zase ztratíte více času.

Jiná je situace o víkendech: v sobotu houstne provoz okolo poledne, v neděli pak v podvečer, kdy se lidé vracejí z víkendových cest.

Historicky nejdelší kolona čekala řidiče na dálnici D1 25. srpna 2013. Na 81. kilometru měli kvůli opravě mostu k dispozici jen jeden jízdní pruh, navíc tam bourali, a kolona se tak natáhla na neuvěřitelných 26 kilometrů. Jen od počátku letošního roku stáli řidiči mezi Prahou a Ostravou a zpátky v kolonách 11 500 hodin, což je 16 měsíců.

V pondělí je oproti jiným pracovním dnům večerní provoz slabší – významná část pracovních cest mezi dvěma největšími městy je na začátku týdne zjevně spojena s přenocováním. Naopak v pátek není ranní doprava tak silná jako v jiné všední dny – jako vysvětlení se nabízí rčení, že "pátek je malá sobota".

V aplikaci najeďte myší na úsek dálnice, měsíc v roce nebo konkrétní hodinu v některém dni v týdnu. Aplikace se přizpůsobí vašemu výběru a ukáže vám statistiky právě pro něj. Můžete si tedy například vybrat úsek dálnice, kterým často projíždíte, a objevit, kterým dnům a hodinám se raději vyhnout.

Nejvíce kolon se na D1 tvoří v říjnu a v listopadu. Na vině mohou být opožděné letní stavební práce v kombinaci se zhoršujícím se počasím a silným "poprázdninovým" provozem.

Naopak nejklidnější měsíce jsou leden a únor. V zimě obvykle neprobíhají stavební úpravy, ubývá také řidičů-turistů a chatařů.

Data o kolonách jsme získali z mobilní aplikace Monitor dálniční dopravy, která má kolem 30 tisíc uživatelů. Zjišťuje polohu mobilu a při určitém množství stojících aut situaci vyhodnotí jako zácpu. Řidiče pak zpětně informuje o problémových místech.

Řidiči si v kolonách na D1 postojí i příští rok

Kolony na D1 před Prahou a Brnem letos způsobila modernizace úseku Chodov – Průhonice a úseku u Vyškova před Brnem. Ve stejných místech se musí řidiči připravit na čekání i v příštím roce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na jakých místech dálnice D1 budou řidiči čekat v kolonách v roce 2015, zjišťoval Petr Jansa

„Jak jsme u Chodova letos opravili polovinu, tak budeme příští rok pokračovat. Druhé místo je D1 poblíž Vyškova, kde budeme pokračovat v navazujících úsecích tak, abychom i tuto část dálnice D1 velmi zásadně opravili,“ upozorňuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

Stavbaři také už druhým rokem modernizovali dálnici D1 hned na čtyřech úsecích. Modernizace pak bude kvůli zpoždění na dvou z nich pokračovat i v roce 2015.

„Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš, kde je třeba ještě zmodernizovat levý pás, tedy z pohledu řidiče poloviny z Brna do Prahy. Na tyto práce se naši zhotovitelé vrhnou okamžitě, jak začne stavební sezona, což trochu záleží na počasí, ale předpokládáme, že nejpozději na konci března,“ informuje Jan Rýdl.

Se dvěma dodělávanými úseky chtějí stavbaři navíc začít modernizovat další tři.

„Prvním úsekem je exit 29 až 34, což znamená Hvězdonice – Ostředek. Potom úsek 134 až 141, tedy Měřín až Meziříčí-západ, a zbývá už jenom exit 178 až 182, Ostrovačice – Kývalka,“ dodává Rýdl.

Právě úsek před Brnem bude dalším z těch, které vzbuzují obavy. Moravská metropole tak bude na D1 příští rok doslova obklopena opravami z obou stran.

Modernizace D1 | Foto: Český rozhlas

Petr Jansa, Simona Bartošová, Marcel Šulek, Jan Boček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme