Konto Bariéry chce, aby České dráhy půjčovaly plošiny pro vozíčkáře ostatním dopravcům zdarma

Konto Bariéry Nadace Charty 77 chce s Českými drahami jednat o plošinách pro vozíčkáře. Organizaci se nelíbí, že dráhy za využití plošin, na které Konto Bariéry přispělo částkou kolem tři čtvrtě milionu korun, vybírají od jiných dopravců na železnici peníze. RegioJet kvůli tomu od listopadu tyto plošiny nevyužívá a cestování se vozíčkářům komplikuje.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nástupní plošina pro vozíčkáře v motorovém rychlíku

Nástupní plošina pro vozíčkáře v motorovém rychlíku | Foto: České dráhy

Nastupování do vlaku je pro vozíčkáře složité a do některých typů vlaků je plošina jediným možným řešením.

„Nebylo to úplně jednoduché. Nakonec se to zvládlo, ale jeli jsme v poštovním vagonu a kolega seděl na zemi. Byl problém s tím, že než dorazila plošina, chtěli mě tam pánové tahat ručně. Nakonec plošinu dohledali, protože jsem odmítl nechat se tahat jako balík,“ uvádí Radek Musílek.

Testoval cestování vlakem na trase Praha - Plzeň pro časopis Můžeš, který vydává právě Konto Bariéry. Organizace chce teď dosáhnout toho, aby České dráhy nevybíraly peníze za zapůjčení plošiny jiným dopravcům.

Přehrát

00:00 / 00:00

O sporu Konta bariéry a Českých drah informovala reportérka Lucie Husárová

Právě proto totiž jedna ze společností, RegioJet, v listopadu přepravu cestujících na vozíku omezila. Nadace upozornila, že drahám dala na plošiny okolo 700 tisíc korun.

Nerozlišovat dopravce, požaduje nadace

„Komplikuje to život vozíčkářům v tom, že soukromý podnikatel musí platit Českým drahám za půjčení plošin. Já jako ředitelka Konta Bariéry musím říkat ne. Na ty plošiny jsme dali polovinu a já žádám České dráhy, aby mohl plošinu využít každý vozíčkář, ať jede s jakýmkoli dopravcem,“ říká ředitelka Konta Bariéry Božena Jirků.

České dráhy si za půjčení zařízení pro nakládání hendikepovaných účtují od ostatních dopravců 3600 až 7200 korun. Mluvčí Petr Šťáhlavský odmítá, že by České dráhy chtěly na zdvihacích zařízeních vydělávat, ale připomíná, že za jejich údržbu a provoz ročně platí několik milionů.

„Ty prostředky slouží k zajištění provozuschopnosti plošin. Je to zdvihací zařízení a musí pravidelně procházet revizemi. Veškerý personál, který je provozuje, musí být řádně proškolen,“ vysvětluje Šťáhlavský.

„Je třeba plošiny udržovat v dobrém technickém stavu a jsou tam i další náklady. Není možné, aby České dráhy investovaly miliony korun do bezbariérových vlaků a do provozu plošin a dotovaly ještě soukromé dopravce,“ dodává.

České dráhy účtují podle Petra Šťáhlavského jiným dopravcům, kteří chtějí plošiny používat, podobné náklady, jako platí samy. Ředitelka Konta bariéry Božena Jirků chce situaci, která v praxi dopadá výhradně na vozíčkáře, s vedením Českých drah řešit.

Lucie Husárová 1 Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme