Kontrolou České obchodní inspekce neprošly tři čtvrtiny vytipovaných e-shopů

Tři čtvrtiny vytipovaných e-shopů neobstály ve 3. čtvrtletí při kontrolách České obchodní inspekce. Inspektoři udělili internetovým prodejcům 191 pokut ve výši 1,3 milionu korun.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nakupování přes internet

Nakupování přes internet | Foto: Český rozhlas, Fotobanka Freeimages

„Nejčastěji se inspektoři setkali s užitím nekalých obchodních praktik, konkrétně s neposkytováním zákonem stanovených informací,“ popisuje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich, v čem elektronické obchody hlavně chybovaly.

„Ve třetím čtvrtletí ČOI přijala 1087 podání spotřebitelů na internetové obchody. Z nich v 10 procentech šetřených podnětů prokázali inspektoři porušení povinnosti dozorové pravomoci ČOI,“ dodává.

Z větší části se však podle ČOI podání týkala oblastí, které upravuje občanský zákoník, a spotřebitelé se tak mohou domoci svých práv pouze soudní cestou. „V 17 případech se podání vztahovala k fiktivním firmám s falešnou identitou, dalších 45 podání bylo postoupeno jiným kontrolním orgánům a zhruba 50 podání je řešeno,“ uvádí inspekce.

Řada e-shopů neodkazuje na novou právní úpravu

Podle České obchodní inspekce výsledky kontrol internetového obchodování za letošní 3. čtvrtletí ukazují, že se situace v dodržování povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele nelepší.

„Z poznatků inspektorů také vyplývá, že ani po téměř roční účinnosti nového občanského zákoníku stále ještě řada prodávajících v obchodních podmínkách svých e-shopů na tuto novou úpravu spotřebitelských práv neodkazuje,“ píše ČOI.

Zároveň konstatuje, že trvalý nápor spotřebitelských podnětů, které inspektoři prověřují, potvrzuje, že možnosti nákupu přes internet využívá stále více spotřebitelů, aniž by respektovali alespoň základní zásady bezpečného nákupu.

„To znamená, že by je kromě ceny zboží nebo služby měla zajímat identita prodejce a obchodní podmínky, včetně způsobu platby a termínu dodání zboží,“ upozorňuje spotřebitele Česká obchodní inspekce.

Michaela Široká Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme