Ředitel gymnázia: Plagova anketa mezi studenty o změně maturity? Zbytečné, každý ví, jak dopadne
Podoba letošních maturit by se kvůli koronaviru mohla změnit, rozhodovat o ní bude v týdnu od 25. ledna ministr školství Robert Plaga (za ANO). Ten sbíral podněty v anketě na instagramu. „Začít diskutovat o ústupových možnostech se mělo s odborníky,“ kritizuje anketu místopředseda Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt. Hlasování na sociální síti ukázalo, že si studenti nejvíc přejí zrušení ústní části maturit.
Podle Dytrta, který je také ředitelem gymnázia v Ústí nad Labem, teď máme na stole anketu, o které všichni dopředu věděli, jak dopadne.
„Všichni i ministr musel vědět, jak dopadne, ještě než ji odeslal. Protože každý žák nebo maturant by odpovídal v drtivé většině podobně. Nedivím se tomu. Myslím si, že to je běžná reakce před maturitní zkouškou, ale po ní už to i ti studenti a žáci vidí jinak,“ říká ve Speciálu Plusu.
Místopředseda Asociace ředitelů gymnázií také tvrdí, že by na gymnáziích v maturitách nedělala úpravy žádné. Studenti totiž mají dost času na přípravu, a to už od začátku netradičního školního roku.
„Podle reakcí mých žáků a kolegů je u maturantů distanční výuka nejefektivnější. Oni sami jsou motivováni, vědí, že se na maturitu připravují. A učitelé se jim věnují, často nad rámec běžných rozvrhů,“ vypočítává Dytrt.
Navíc měnit zažité postupy ve chvíli, kdy je maturita už za dveřmi, je pozdě – už na začátku dubna totiž začínají písemné části maturit. „Z maturantů bych neměl obavy. Navíc když jsou se jim učitelé schopni věnovat individuálně,“ dodává.
Od loňského roku v Česku platí novela školského zákona, podle které povinné slohy a ústní zkoušky z jazyků organizují školy, zatímco stát bude mít na starosti pouze testy.
„Není dobře, že se taková zásadní změna udělala v době, kdy s námi soupeří a vyhrává covid. S tím se školy, a to nejen gymnázia potýkají a potýkat budou. Prostě je to jiné, ale vypořádat se s tím musíme. Ale pro maturanty je to vstřícnější,“ domnívá se.
Dalšími hosty speciálu, jehož záznam si můžete poslechnout v audiozáznamu, byli Tomáš Zatloukal, Ústřední školní inspektor, Bohumil Kartous, ředitel pražského Inovačního institutu a Ondřej Lněnička, ředitel Základní školy prof. Švejcara, Praha 4.